SveDest (Svensk Destinationsutveckling) hade ett tydligt mål att stärka sin närvaro på LinkedIn med syfte att positionera företaget som en nyckelspelare inom besöksnäring samt nå fler av sina målgrupper. Fokus låg på personer som arbetar med destinationsutveckling och platsutveckling inom svenska kommuner. SveDest strävade efter att etablera en LinkedIn-närvaro som är personlig, kunskapsbärande, inspirerande och engagerande.
Företaget stod inför flera utmaningar:
- Tidsbrist, då medarbetarna hade många andra arbetsuppgifter.
- Brist på en tydlig struktur och plan för LinkedIn-närvaron.
- Avsaknad av mätetal för att följa upp aktiviteter och säkerställa att rätt målgrupper nås.
- Begränsad tid ihop med begränsad kunskap för att skapa innehåll och arbeta strategiskt på plattformen.
- För att lyckas behövde SveDest en hållbar och effektiv strategi som kunde hanteras inom deras befintliga resurser och vardag som konsulter.
Lösning
SveDest och Nimble & Co inledde ett samarbete för att skapa en långsiktig, mätbar strategi och en struktur som underlättar arbetet på LinkedIn. Lösningen omfattade följande insatser:
Definierade mål: Ett kortsiktigt mål definierades för att möta behovet av att kommunicera resultat i pågående projekt. Det långsiktiga målet blev att skapa affärsvärde genom exponering för rätt målgrupper, vilket i sin tur ska generera kvalificerade leads och insikter inför affärsmässiga beslut.
Struktur och processer: En grundstruktur togs fram för att möjliggöra ett självständigt och effektivt arbete med LinkedIn på lång sikt.
Innehållsworkshop: Under en innehållsworkshop utifrån definierade övergripande ämneskategorier fick SveDest hjälp att komma igång att tänka kreativt kring innehåll som spegalde både målgruppens behov och den önskade positionen.
Innehållsstöd och produktion: Hjälp med att komma igång med att skapa relevant innehåll som speglar målgruppernas behov och stärker SveDest’s position inom besöksnäringen.
Kunskapsöverföring: regelbundna avstämningar för att säkerställa att teamet själva kan arbeta strategiskt och hållbart framöver, med mål att stärka sin egna förmåga.
Resultat
Genom ett gediget, tydlig, data-drivet och strukturerat arbete med närvaron på LinkedIn har SveDest uppnått konkreta och mätbara resultat:
Ökat antal följare: Följarskaran växte med 20 % efter att arbetet påbörjats. Ökat relevanta följare som är beslutsfattare har ökat utifrån parametern senioritet (Manager ökade med 40%, Director med 56% samt Senior med 45% bland följarskaran)
Följare från relevanta industrier har ökat, speciellt inom kategorin Travel Arrangement där antal följare sedan start har ökat med 51% samt ”Government Administration” som ökat med 37%.
Högre engagemang: Den genomsnittliga engagemangsgraden ökade från 5 % till 9,8 %.
Förbättrad räckvidd och synlighet: Antalet visningar på inlägg ökade med 40 % under andra och tredje kvartalet sammanlagt, jämfört med det första kvartalet 2024.
Starkare relationer och position: Genom engagerande och relevant innehåll har SveDest lyckats skapa en närvaro som stärker relationerna med målgrupperna och positionerar företaget som en nyckelaktör inom besöksnäringen.
SveDest har nu en tydlig strategi och en hållbar struktur för sitt arbete på LinkedIn. Detta ger dem inte bara resultat här och nu utan också långsiktiga förutsättningar att fortsätta skapa värde för sina målgrupper och verksamheten i stort genom det högkvalitativa innehåll där teamet generöst delar med sig av sin expertis.
Vad säger SveDest själva om samarbetet?
“Veronica är en strukturerad leveransmaskin med höga krav på sig själv och som hjälpt oss att organisera oss kring vår kommunikation med fokus på LinkedIn. Styrkorna ligger inte bara att ta fram en strategisk plan, benchmarking och uppföljning utan faktiskt bry sig om verksamheten lika mycket som vi själva gör. Veronica kan också bistå med en del praktiskt om det behövs vilket är uppskattat. Vi gick från famlande på LinkedIn till strukturerat och målmedvetet krypande med allt på plats för att snart kunna gå!”
Johan Soh Olofsson, Managing Partner, SveDest