Fem framtidsutsikter inför 2021
Att ens existera under 2020 var en bedrift. Låt oss lämna det här året bakom oss men ta med oss viktiga lärdomar fram. Här har jag summerat observationer från den omvärldsbevakning jag gjort under 2020.
Observationer som leder fram till vad jag förutspår kommer att vara extra viktigt under 2021. Både vad gäller vårt sätt att bedriva verksamheter men även hur vi väljer att marknadsföra och kommunicera om det varumärke som vi önskar bygga men framförallt leverera på.
Flexibla affärsmodeller
Under 2020 valde allt fler varumärken som vanligtvis säljer endast via andras butiker att både marknadsföra och sälja direkt till konsumenterna. Ur pandemin föddes även nya typer av verksamheter som fokuserade på att leverera hem både varor och upplevelser till sina kunder.
De kreativa och modiga överlever men även nya marknader har uppstått ur vår nya verklighet. Nycklarna till att både överleva och starta nya verksamheter är flexibilitet. Flexibilitet kring vad kunderna väljer att prioritera och hur de agerar. Därmed kunna anpassa verksamhetens affärsmodell runt det.
Magin för event ligger i en kombination av digitala och fysiska element
Sneglar vi på digitala kreatörer/influencers kan vi se att varumärken satsar på att kombinera element av både digitalt och fysiskt för att hålla lyckade event. Event som ämnar att lansera och positionera nya produkter via kreatörernas kanaler.
Här finns många lärdomar och inspiration att hämta till hur vi kan anordna event i en helt digital värld. Eller att arbeta med att skapa kundupplevelser för varumärken utöver det vanliga i en värld där besök i fysiska butiker minskar.
För att ta ett konkret exempel när det gäller kunskapsbranschen, vem vill egentligen se ett till webinarie i pyjamasen med en torr knäckemacka i handen? Här finns möjlighet att med digitala verktyg skapa interaktiva mötesplatser för kunskapsutbyten som kommer med en färsk hemlevererad frukost.
En frukost som också är från av ett lokalt café som ditt företag väljer att stödja i närområdet.
Varumärkets värderingar – nu en viktig konkurrensfaktor
Att verkligen bevisa och leverera på varumärkets värderingar kommer att få allt större vikt under 2021. Året som gått har gett oss en ökad medvetenhet om vår omvärld. Konsumenternas beteenden när det gäller beslut och val av produkter har skiftat radikalt.
En viktig faktor är att vi nu insett hur fragil vår omvärld är och vi är måna om att göra rätt val. Inte bara miljömässigt utan även säkerställa att de varumärken vi väljer att köpa produkter från har en holistisk medvetenhet och verksamhet.
I en undersökning utförd av Global Web Index kan vi se att topplistan för vad konsumenterna vill både ha och se från varumärken under 2021 består av följande:
56% stöd till människor under Corona
51% miljömedvetenhet
49% värde för pengarna
49% produkter av hög kvalitet
44% att företag behandlar sina anställda väl
41% stödja sociala frågor
Samma undersökning visade även att konsumenterna kommer att aktivt välja bort att köpa produkter och tjänster från varumärken som har dålig kundservice, dålig press/rykte, avsaknad av miljömedvetenhet, dåliga förhållanden för sina arbetare och avsaknad av mångfald.
Psykografi viktigare än demografi
En konsekvens av rådande omständigheter är att den digitala utvecklingen accelererat inom vissa branscher upp mot 7 år, inom loppet av ett år.
Det betyder att gamla stereotyper om konsumenternas beteende baserat på ålder är förlegade. Både farmor och barnbarn handlar nu sina matvaror på nätet. Det betyder att psykografi får större vikt vid utformande av marknadsföring och kommunikation, tillsammans med data baserat på kundernas faktiska beteende.
Bättre kundupplevelser i en allt mer digital värld
Kundupplevelsen är idag en konkurrensfaktor. I en allt mer digital värld där besök i butik minskar får den digitala kundupplevelsen allt mer större vikt. Därför bör varumärken vara beredda på att interagera mer och bättre med sina kunder via sociala medier.
Istället för trubbiga chat-bottar vill kunderna få en digital service och interaktion med varumärken som levererar en personlig och framförallt smidig kundupplevelse.
Sociala medier är även idag en viktig källa för konsumenter för att bilda sig en uppfattning om varumärket, dess service och produkter via recensioner. Därmed kommer sociala medier få en större vikt under 2021 inte bara för att bygga ett trovärdigt varumärke men även för att ge förstklassig service till kunderna på deras villkor, i den kontext där de befinner sig.