Ta din influencer strategi till nästa nivå med råd från Frida Kummerfeldt
Frida Kummerfeldt arbetar som kroppspositiv influencer. Hon ser allvarligt på att den psykiska ohälsan ökar och att kvinnor lever med kroppshat och dålig självkänsla.
Frida brinner för att få kvinnor att leva sina bästa liv. Genom samtal från ytlig njutning som smink och hudvård till djupa frågor om egenkärlek och kroppsacceptans skapas en trygg plats för hennes följare att bli inspirerade, modiga och motiverade att ta itu med sina känslor.
På Fridas Instagram och blogg erbjuder hon genom högkvalitativt innehåll daglig inspiration för ett vackrare hem, en mer spännande garderob och ett harmoniskt sinne.
Vad gör du och hur skapar du värde till de företag som du samarbetar med, genom dina kanaler?
Jag arbetar som influencer vilket innebär att jag skapar innehåll för mina följare att ta del av. En del av mitt arbete är att samarbeta med företag och skapa material för dem som publiceras på mina kanaler, och även deras om de önskar.
Då jag har många följare, ett högt engagemang hos mina följare samt en nischad målgrupp är det otroligt värdefullt för företag, som vill nå min målgrupp, att göra reklam genom mig och det innehåll jag skapar.
De får inte bara inspirerande material utan direkt kontakt till den målgrupp de är ute efter. Därför är det viktigt att influencer och företag har en bra dialog om vilka målgrupper företaget vill nå.
Vilken potential ser du för varumärken att samarbeta med digitala kreatörer idag? Som kanske inte alla är medvetna om ännu?
Det är det nya sättet att marknadsföra sig. Du kan jämföra digitala kreatörer med delar av en tidning. Fotograf, modell, skribent, AD, marknadsavdelning osv. Vi kreatörer är idag kunniga och kan leverera inom alla dessa områden.
Vad man får genom en digital kreatör är en direktkontakt till den målgrupp som företag vill nå. Det är idag mycket viktigare och lönsammare att samarbeta med influencers som har ett högt engagemang än de med enbart ett högt antal följare.
Långsiktiga, genuina och bra samarbeten med influencers/digital kreatörer är företags bästa sätt att nå ut, skapa försäljning, branding och medvetenhet om företagets existens. Alla trender visar att samarbeten med digitala kreatörer är ett område som bara fortsätter att växa och det är för att det är den bästa typen av marknadsföring idag.
Vad är dina bästa tips till företag som vill förbättra sin influencer-marketing-strategi och ta den till nästa nivå?
Jag skulle givetvis ge influencern betalt. Tiden är förbi när stora företag tror det är acceptabelt att erbjuda gratisprodukter som betalning. Influencers genererar miljarder i försäljning för företag och är aktörer på en enorm global marknad. Influencers är idag ambitiösa, kunniga och professionella och bör givetvis få betalt för det arbete de lägger ned.
Det är inte heller okej att som ett alternativ till betalning erbjuda provision för merförsäljning. Då får influencern nämligen aldrig betalt för sitt huvudsakliga arbete vilket är att skapa text- och bildmaterial samt underhålla engagemanget hos sina följare.
Det är inte heller influencerns ansvar att generera merförsäljning. Det företagen köper är nämligen marknadsföring direkt till sin ultimata målgrupp. Förhoppningsvis leder det till försäljning men det kan influencern aldrig ansvara för.
Jag skulle som företag satsa på långsiktiga samarbeten med influencers vars målgrupp stämmer överens med den målgrupp företaget vill nå, snarare än att samarbeta med de största digitala kreatörerna. För om deras målgrupp inte matchar företagets är det inte alltid ett framgångsrikt samarbete.
När du blickar framåt, vad ser du för utveckling inom den digitala kreatörsbranschen? I relation till att utveckla lönsamma samarbeten med olika varumärken?
Detta är en marknad som bara växer och digitala kreatörer blir allt mer professionella, kreativa och seriösa i sitt utförande. Jag tror influencers allt mer kommer satsa på att lansera egna produkter och inte enbart arbeta med att marknadsföra andras. Influencers har förstått vilken guldgruva deras följarbas innebär och allt fler väljer att lansera egna produkter. Där tror jag att företag bör vara aktiva och göra produkter och samarbeten i större utsträckning med en influencer. Om ett företag ska lansera en ny produkt bör denna designas, helt eller delvis, och därefter marknadsföras av en influencer. Där ligger ett mycket mer kraftfullt samarbete.
Rörligt material fortsätter att öka så det bör företag vara uppmärksamma på och haka på.
När covid är över kommer människor hungra efter möten, fest och tillställningar. Därför tror jag fortfarande stort på att företag håller i event framöver och bjuder in influencers att delta.
2 replies on “Ta din influencer strategi till nästa nivå med råd från Frida Kummerfeldt”
Hur kommer den digitala marknadsföringen förändras under 2023? – Nimble & co
[…] Oavsett om det är ett B2B eller B2C företag kan ditt företag samarbeta med en profil inom en viss bransch eller nisch. Det hjälper dig inte bara att nå ut för att positionera en produkt eller tjänst. Det kan även få positiva effekter för varumärket oavsett vilken bransch företaget är verksamt inom (om det utförs korrekt vill säga). Läs Frida Kummerfeldts råd om vad du bör tänka på när du arbetar med digitala kreatörer. […]
Hur kommer den digitala marknadsföringen förändras under 2023? – Nimble & co
[…] Oavsett om det är ett B2B eller B2C företag kan ditt företag samarbeta med en profil inom en viss bransch eller nisch. Det hjälper dig inte bara att nå ut för att positionera en produkt eller tjänst. Det kan även få positiva effekter för varumärket oavsett vilken bransch företaget är verksamt inom (om det utförs korrekt vill säga!).→ Tips på vad du bör tänka på när du arbetar med digitala kreatörer/influencers […]