Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

GbgMediaDay2021

Gbg Media Day: en heldag med fokus på att fånga mottagarens uppmärksamhet, människa och AI

Efter flera års avsaknad av större event och konferenser var det äntligen dags för Gbg Media Day. 

Bland föreläsarna från de stora plattformarna fanns Snapchat, Google, Youtube och case delades från spännande varumärken som SpecSavers, Volvo Cars, Pågen med många flera. Dagen innehöll mycket faktabaserade insikter grundade i data från tester.

Här är några key takeaways från dagen för dig som vill få en känsla för de återkommande riktningar som vi kan se i medialandskapet: 


Det snabbrörliga digitala landskapet ställer nya krav på alla  

Förändring ställer nya krav på organisationer, arbetssätt, team och nya typer roller skapas. Inte bara krossfunktionella team utan vad team fokuserar på och hur leverantörer/byråer och beställare/företag arbetar med varandra. En mix av vad som inom organisationsteori kallas för “open system” och “network organisations” förutspås. (En av anledningarna till att Nimble & co existerar). 


Förstapartsdatan i centrum med syfte att driva tillväxt och effektivisering 

Det finns ett stort värde i att använda ett företags förstaparts data och identifiera hur den går att tillämpa för att både driva tillväxt och effektivisera disponeringen av budgetar. 


Låt tekniken göra jobbet 

Automatisering nämndes flitigt i kombination med AI, speciellt för att lösa mer komplexa uppgifter som tex analys av stora mängder video för att identifiera framgångsfaktorer och kunna hantera komplexa och snabba optimeringar av mediabudgetar. 



Lär dig videons nya ABCD

Video som format nämndes ofta under dagen och en av Googles föreläsningar handlade om videons nya ABCD. I dagens digitala landskap där det är en hård konkurrens om människors uppmärksamhet skall vi direkt frångå äldre modeller för att berätta en historia och fånga uppmärksamheten direkt.

Våga tänka och agera lånsiktigt när du arbetar med din marknadsföring

Långsiktighet över kortsiktighet och att ta tiden att bygga varumäke nämndes i olika kontexter under dagen. Att våga lyfta blicken och arbeta balanserat med båda typer av aktiviteter bevisades även flera gånger med hård data och fakta under dagen.

Exkludering har nått en annan nivå.
Den stora mängden innehåll som finns idag gör att vi får helt nya krav på att säkerställa att våra varumärken placeras i ett sammanhang digitalt som faktiskt är i linje med vad varumärket står för. Här är “brand suitability” en komponent som tidigare gått att hantera via exkluderingslistor till en kontext där andra verktyg behövs för att säkerställa sammanhanget.



Data är ett verktyg för kreativitet 

Kreatörer behöver input från data för att skapa framgångsrikt innehåll idag, både till ägda och köpta kanaler. Den kreativa kvalitén, dvs look-and-feel, krispigheten och utseendet på innehåll och annonsmaterial är förutom varumärkets storlek, det som är den andra största faktorn som driver lönsamhet för företag.

Beteendevetenskap som grund för att förstå hur människor tar beslut

En av de mest intressanta föreläsningarna handlade om “the messy middle” där Google delade med sig av komponenter som människor lutar sig mot för att ta beslut. De här olika komponenterna är testade inom olika vertikaler och bevisade att driva framgång genom att använda falska varumärken i testerna och placera dem bredvid annonser för riktiga varumärken.


Snapchat har 4 miljoner aktiva användare i Sverige

50% av dem är över 25 år. AR (augumented reality) lyfts fram som ett format med möjligheter till engagemang och utforskande. Från de case som presenterades ser jag många roliga, kreativa möjligheter. Det som också var värdefultl var att förstå den yngre målgruppen och deras sätt att kommunicera och interagera. 




Jag lämnade dagen med ny kunskap och inspiration som jag tar med mig in redan idag i de uppdrag som jag arbetar med. Sådana här dagar är ovärderliga för att hänga med, uppdatera mig och även utmana existerande tankesätt.