Hitta möjligheter till att bredda företagets affär med Malin Höström från Female Founders Club
Malin Högström driver Female Founders Club, en digital plattform som funnits sedan 2017. Plattformen riktar sig till kvinnliga entreprenörer som vill utveckla sig själva och sitt bolag genom att erbjuda dem online-kurser och affärsrådgivning.
Malin har en lång bakgrund inom entreprenörskap och en mängd lärdomar att dela med sig utav från att ha drivit olika bolag sedan 2013. Malin är expert på att utveckla digitala bolag och varumärken.
Under Coronapandemin tog Malin tillfället i akt och genomförde en större förändring för Female Founders Club och plattformens erbjudande.
Female Founders Club har alltid varit en digital plattform. Trots detta fick du se över din verksamhet under Corona. Kan du berätta kort om de förändringar du gjorde och varför?
Dels behövde jag ställa in de event som jag hade planerade, även om de mest var varumärkesbyggande och inte drev lönsamhet i sig. Dessutom så breddades förtroendet för att det är möjligt att lära sig och ta del av kunskap online, särskilt i sitt egna hems bekvämlighet. Det gjorde att mitt tidigare erbjudande som var prenumerations-baserat medlemskap fick utvecklas till att bli nischade online-kurser där det finns utrymme att djupdyka i ett ämne och sätta struktur för sig själv eller sitt bolag på ett annat sätt, eftersom jag som business coach blir mer närvarande när programmet går enligt ett visst schema över en viss tid.
Har du sett några konkreta resultat av alla de förändringarna som utfördes?
Ja, jag har dels sett ett förändrat beteendemönster. Det är självklart nu att den “digitalisering” som vi som befunnit oss i sfären redan sett varit möjlig också har blivit mainstream eftersom ingen hade något annat val än att omfamna ett digitalt arbetssätt. Mer specifikt för mitt bolag har det blivit en lägre tröskel att gå en online-kurs och en ökad förståelse för att man kan lära sig lika mycket digitalt, och beroende på sin personlighet kanske till och med mer.
Innan Corona förändrade vår värld. Så hade Female Founders Club även fysiska träffar. Hur upplever du att det fysiska och det digitala samspelar just när det gäller nätverkande?
Det finns helt klart ett sug efter att ses live också, särskilt i grupp. Däremot tror jag att mindre möten och enskilda samtal är mer bekväma för de flesta att ta via länk.
När du blickar framåt, vad ser du för utveckling inom att erbjuda onlinekurser och betalt innehåll?
Åh jag ser så mycket potential!
Dels tror jag att de som redan har någon form av utbildningserbjudande, föreläser eller coachar delvis tvingats ställa om till ett digitaliserat erbjudande i och med de senaste 18 månaderna. Men jag tror också att många företag som idag inte har ett digitalt erbjudande eller digital produkt också förstår att det finns potential att för digital affärsutveckling och bredda sin affär genom att koppla på ett online business- tänk till sitt existerande erbjudande. Det finns faktiskt väldigt få typer av branscher och bolag som inte skulle kunna koppla på ett digitalt erbjudande.
PS. Missa inte Malins podcast – Female Founder Stories.