Hur kommer den digitala marknadsföringen förändras under 2023?
Bakgrund
De större plattformarna är i blåsväder, i kombination med webb 3.0 som innebär ett decentraliserat internet. Framtiden ser osäker ut för hur landskapet för köpt marknadsföring kommer att se ut. Det här blogginlägget summerar vad du bör känna till, de eventuella riskerna och vad du kan utforska och kombinera i arbetet med marknadsföringen redan idag.
Vad händer?
Google och Meta/Facebook är i blåsväder inte bara för hur de har agerat gällande att samarbeta i hemlighet för att säkerställa en stigning av annonspriserna i plattformarna. Företagen är nu så pass stora att de längre inte främjar konkurrens på global nivå. Dock är det inte bara det som kommer att påverkar den digitala marknadsföringen framgent. Även utvecklingen till webb 3.0 som kommer innebära en förändring.
Hur kan det påverka marknadsföringen för företag i framtiden?
Förändring står för dörren. Oklart hur. En möjlig väg fram är att USAs regering beslutar att Google och Meta/Facebook behöver delas upp till olika företag. Det påverkar räckvidden och det som företag har byggt upp i form av kundkontakt, ytor och relationer i plattformarna.
Vad kan jag göra för att minska beroendet av att nå nya målgrupper via Facebook/Meta och Google?
Här är några idéer på hur du kan arbeta kreativt med företagets marknadsföring för att nå nya personer och positionera ett företag och produkter/tjänster. Idéer som inte är beroende av Facebook/Meta och Google i samma utsträckning. Oavsett om du arbetar inom B2B eller B2C är de här tipsen lika relevanta:
Säkerställ att företaget äger så mycket data som möjligt
Säkerställ att det finns möjliga, alternativa vägar till kommunikation med företagets kunder och potentiella kunder. Tex via CRM som både samlar data på existerande kunder och intresserade potentiella kunder.
Identifiera möjligheter till att reducera beroendet av köpt trafik till företagets hemsida eller kommunikation med kunder i plattformar som företaget inte själv äger.
Framtidssäkra genom att äga både målgruppsdata och annan data för att kunna utforma relevanta upplevelser, produkter/erbjudanden och kommunikation.
Arbeta med influencers/digitala kreatörer
Oavsett om det är ett B2B eller B2C företag kan ditt företag samarbeta med en profil inom en viss bransch eller nisch. Det hjälper dig inte bara att nå ut för att positionera en produkt eller tjänst. Det kan även få positiva effekter för varumärket oavsett vilken bransch företaget är verksamt inom (om det utförs korrekt vill säga). Läs Frida Kummerfeldts råd om vad du bör tänka på när du arbetar med digitala kreatörer.
Nå nya engagerade målgrupper via podcasts
Det finns en podcast för precis allt idag och det är ofta en engagerad målgrupp som lyssnar in. Det finns en mängd kreativa lösningar för hur företag kan samarbeta med podcasts för att nå ut. Allt från att sponsra en podcast till att skapa specifika mätbara erbjudanden. Dock är det viktigt att tänka till gällande både val av podcast, hur samarbetet samt kommunikation ser ut i den. Här kan du läsa mer om vad du bör tänka på när du marknadsför ett företag via podcasts.
SEO är fortfarande viktigt
Vi har fortfarande ett beteende där vi söker (eller Googlar) efter information. Oavsett om Googles köpta marknadsföringskanaler är i blåsväder så är och kommer det fortfarande vara viktigt att vara synlig när en person söker efter information. Dessutom finns det fler sökmotorer som används än bara Google. Förutom Bing ökar användandet av både DuckDuckGo samt Neeva.
Det finns även helt nya sökbeteenden så som Google Lens samt röstsök som du bör ta i beaktning i ditt arbete med att optimera företagets hemsida, med syfte att öka synligheten oavsett hur en person söker efter information.
Samarbeta tillsammans med kompletterande varumärken/företag för att nå nya, relevanta målgrupper
Samarbeta med andra kompletterande varumärken och byt “plats” hos varandra. Har ett företag ett kundklubb av något slag vill de ofta kunna erbjuda sina medlemmar ett mervärde genom samarbeten. Här finns många kreativa möjligheter till att öka synligheten för produkter och tjänster och driva trafik till ditt företags webbplats. I kombination med att identifiera ett erbjudande som ger båda företagens kunder ett mervärde.
Köp plats “manuellt” för både digital och analog marknadsföring
Det finns fortfarande digitala tidningar, forum, nyhetsbrev och andra webbplatser där ditt företag kan synas för att nå ut. Gör rätt val baserat på vart din målgrupp befinner sig online och det innehåll som du vet engagerar dem. För att ta reda på om en investering i en specifik webbplats eller media är relevant ber du om ett media pack. Det ska ge dig all information du behöver för att ta ett beslut. Information som tex antal aktiva användare och måla upp en bild av vilka de är, osv.
Här finns också möjligheter att berätta en historia eller använda olika medier och kanaler som tex ett forum har för att göra kreativa lösningar som både står ut engagerar.
Alternativa kanaler att utforska
Det finns även alternativa kanaler att arbeta med. Både välkända och mindre kända. Oavsett vilken bransch ditt företag är verksam inom finns det ett forum, eller en webbplats för din målgrupp idag. Här är några mer kända exempel:
Bing – för att arbeta med sökannonsering, speciellt relevant för företag som söker efter en äldre målgrupp och Microsoft-användare.
Twitch – för att nå väldigt nischade intresse-målgrupper, allt från matlagning till pyssel, Twitch är mycket mer än bara e-sport.
TikTok – specifika hashtaggar gör att det ryktas om att TikTok är påväg att vara GenZ motsvarighet till Linkedin. En ny funktion i form av video-CVs kommer att lanseras inom kort vilket är ett exempel på hur en plattform kan utvecklas och användas till fler saker.
Snapchat – det kräver mindre än vad man kanske tror att annonsera på Snapchat. Ditt företag behöver nödvändigtvis inte investera i att ta fram augmented reality lösningar. Det finns fler kreativa format att använda. Samt att SnapChat erbjuder en egen lösning för AR.
Twitter – fortfarande relevant och värt att testa för vissa typer av branscher och därmed målgrupper. Men dock inte alla.
Vero – en plattform som under de senare åren utvecklats mot att bli en mer visuell plattform där företag kan nå människor med specifika intressen.
Det här är endast ett fåtal mer kända exempel, internet är fyllt av allt från specifika nyhetsbrev, forum och platser där du kan hitta engagerade människor. Med rätt mindset och kreativitet kan du komma långt 🙂
Foto av Fábio Lucas