Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Vad innebär Digital Markets Act?

Vad innebär EUs Digital Markets Act?

Syftet bakom EU Digital Markets Act är ett försök att reglera den nya digitala världen och främja en större möjlighet till konkurrens på marknaden. Dels innebär det att vi som användare av internet får större kontroll över vår data samt att kraven på de större teknikbolagen och plattformarna skärps i form av att tvinga fram transparens. 


I Digital Markets Act nämns ordet ”gatekeeper”, och innan vi dyker ner rent konkret i vad det nya lagkravet innebär, bör vi definiera vad en gatekeeper är i detta fall;

En gatekeeper anses vara en plattform, tex ett större teknikföretag som Google, Meta, Apple osv som dominerar åtkomsten till en målgrupp eller en marknad. Kortfattat en ”gatekeeper” äger målgruppen helt och andra företag är helt i händerna på plattformen för att nå ut till sina kunder. Tex alla sociala medie plattformar blir enligt definitionen gatekeepers. 

Digital Markets Act innebär också ett antal specifika krav på de större teknikföretagen/plattformarna som kan vara bra att känna till: 

Samtycke för retargeting: Digital Markets Act hindrar kombinationen av personuppgifter för marknadsföringsändamål utan uttryckligt samtycke från användare. 

Interoperabilitet. Gatekeepers (dvs plattformen i fråga, tex Meta eller Apple) bör tillåta sina plattformar att arbeta med liknande tjänster från mindre tredje parter. Exakt hur detta kommer att tolkas är ännu inte klart, men det kan innebära att användare på tex WhatsApp ges möjlighet att kontakta användare på andra meddelande-plattformar.


Rätten att avinstallera programvara och välja själv. Konsumenter ska ges fler valmöjligheter för mjukvara och tjänster, särskilt i mobila operativsystem som iOS och Android. De bör kunna avinstallera all förinstallerad programvara, och presenteras med ett val när de konfigurerar en ny enhet i form av vilken tjänst de vill använda för applikationer som tex e-post och webbsurfning.

Datatillgång. Företag bör kunna komma åt data de genererar för större plattformar. Detta skulle till exempel innebära att företag som säljer varor på plattformar som Amazon får tillgång till Amazons analyser.

Transparens gällande köp av annonser. Om ett företag köper annonser på Facebook bör de ges verktygen för att självständigt verifiera räckvidden för sina annonser. Företag kommer också att förhindras från att ”kombinera personuppgifter för riktad reklam” utan tydligt samtycke från individen.

Större plattformar kan inte längre premiera sina egna produkter. Företag kan inte använda sina plattformar för att sätta sina produkter först. Detta innebär att Google, till exempel, inte kan placera sin shoppingtjänst högst upp i sina sökresultat om det inte finns någon form av konkurrensutsatt anbud för den platsen.


App Store krav. EU kommissionen säger att plattformsägare inte längre kan kräva att apputvecklare använder vissa tjänster (t.ex. betalningssystem) för att bli godkända och listade i appbutiker.


Enkelt att avprenumerera från tjänster: Digital Markets Act ställer krav på att det skall vara lika enkelt för användare att avprenumerera från tjänster som de kan prenumerera på dem. 


Vad ska du som marknadschef eller marknadsförare känna till om Digital Markets Act? 

  • DMA påverkar marknadsföring genom de ökade transparenskraven som ställs, som att avslöja hur de större företagen samlar in och använder persondata för riktad marknadsföring och kommunikation mellan tjänster och/eller plattformar. 

  • Därmed krävs aktivt samtycke för retargeting, ökad transparens för hur data används och även kombineras (vilket är vanligt).

  • Vi kommer att se förändringar för vilka typer av styrningar som är möjliga inom de större plattformarna. 

 

Rekommenderad läsning utöver Digital Marketing Act 


För att få hela bilden av vad vi som företagsledare och specifikt marknadsansvariga bör vara medvetna om, kopplat till EUs nya lagkrav, rekommenderar jag att du läser vad EU Digital Services Act innebär.