Marknadschefens guide till att maximera marknadsföringsbudgeten
Står du inför utmaningen med en lägre marknadsföringsbudget inför 2024 men samma försäljningsmål?
Vi har just gått in i det nya året och med det står marknadsförare inför både nya utmaningar och målsättningar. I det dynamiska digitala landskapet ökar kostnaderna generellt även varje år för klick, visningar osv i annonseringsplattformarna. Därmed ökar komplexiteten i utmaningen att leverera på oförändrade eller högre försäljningsmål med en lägre marknadsföringsbudget.
För att kunna leverera under förutsättningen med minskade marknadsföringsbudget krävs en djupare utvärdering av prestationen av varje kanal och aktivitet med mål att sänka kostnaderna och omfördela budgetar. Med målet att säkerställa att varje spenderad krona direkt bidrar till företagets försäljningsmål.
En minskad marknadsföringsbudget är naturligtvis en utmaning men också en möjlighet att säkerställa att både verksamheten och marknadsföringen fokuserar på vad som verkligen fungerar. Genom att analysera prestationen från marknadsföringsaktiviteter och kanaler djupare kommer ett företag inte bara spara in på marknadsbudgeten, med den typen av insikt kommer även möjligheten att omfördela marknadsteamets tid. Genom att säkerställa att de har insikten i vad som fungerar och därmed kan teamet utföra mer av det, och mindre av det som inte fungerar.
För att hjälpa dig navigera utmaningen har jag skapat en guide som riktar sig till marknadschefer och företagsledare med konkreta tips på hur du går tillväga för att genomföra en genomlysning av företagets marknadsföring. Målet är att hjälpa dig förbättra hela kedjan från annons till landningssida att prestera bättre. Guiden innehåller även idéer baserat på min erfarenhet av vad du kan göra för att marknadsföra ditt företag, varumärke eller tjänst till en mindre kostnad.
Guiden hjälper dig att identifiera möjligheter till;
- Smartare budgetallokering
- Insikt i vilka taktiker, funktioner i plattformar osv som ditt företag kanske saknar idag
- Insikt i aktiviteter som bör avslutas, pausas eller korrigeras
- Förbättra landningssidor
Ladda ner guiden
Behöver du ett bollplank i ditt arbete med att maximera marknadsföringsbudgeten?
Boka ett förutsättningslöst möte för att prata om dina behov, utmaningar och målsättningar.