Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

5 vanligaste SEO misstagen som tillväxtföretag

Undvik de 5 vanligaste SEO misstagen som tillväxtföretag gör

Mitt jobb är att hjälpa andra människor att bli framgångsrika, antingen i en roll på ett företag eller som grundare av ett tillväxtföretag. Det är något av det roligaste som finns när jag arbetar med rådgivning kopplat till modern marknadsföring. Ofta när jag arbetar med tillväxtföretag (det har även hänt när jag jobbar med större, mer etablerade företag!) så ser jag återkommande misstag kopplat till SEO. Många företag begår samma misstag, oavsett storlek eller år på marknaden. Därmed har jag bestämt mig för att dela med mig av de vanligaste SEO misstagen här på bloggen och hoppas därmed att det ger företagare och marknadsförare kunskapen att undvika kostsamma misstag.

Det är inte lätt att hänga med i utvecklingen inom modern marknadsföring. Det är många olika skrån som utvecklas i rask takt. Att driva företag är en konst och så är även att hänga med i allt som händer inom SEO och modern marknadsföring. Därmed vill jag förtydliga att intentionen bakom det här inlägget är endast att hjälpa företag. 



 

Företag vet inte vad SEO arbetet ska leda till och vad de optimerar webbplatsen för att synas på

Först, låt oss bryta ner vad en sökordsanalys är. Det är resultatet av ett researcharbete som ger insikt i vad målgruppen söker efter kopplat till tjänst, produkt och branschen.

Sökordsanalysen ger konkret data på hur många sökningar som utförs på specifika sökord eller fraser, varje månad, över året, vilken sannolika intention som ligger bakom sökningen (tex någon letar efter information, eller vill utföra ett köp osv).

Sökordsanalysen visar också på grad av konkurrens (svår, medel, lätt) och en cirka kostnad kopplat till annonsering, dvs vad kostar klicket i genomsnitt om företaget väljer att annonsera på det.

Vissa verktyg som SEMRush ger specifik insik i de webbplatser som rankar högt för sökordet idag och mer detaljerad insikt om konkurrenternas innehålls- och SEO-strategi.

Sökordsanalysen leder till att företaget plockar ut de sökord som är affärskritiska med tillräcklig sökvolym och därmed ska webbplatsen optimeras för att synas på just de sökorden.

Resterande insikter kan med fördel användas för att skapa innehåll som svarar upp i olika faser i en beslutsresa för målgruppen och i övrig innehåls-strategi.

Utmaningen är om ett företag jobbar med SEO, att optimera en webbplats för synlighet i sökmotorer, utan att ha genomfört en sökordsanalys och därmed inte valt ut sökord med substans bakom. Det innebär att arbetet är förgäves och att det är svårare att ta beslut på hur tex en meny-struktur ska se ut. Eftersom det inte finns en strategi bakom SEO arbetet som guidar i arbetet med webbplatsen. 


 

En ny webbplats lanseras och därmed försvinner den organiska trafiken till webbplatsen helt, eller delvis

Föreställ dig följande scenario, du har investerat i en ny fin webbplats som en byrå eller konsult hjälpt dig med. Efter lansering försvinner den organiska trafiken. Anledningen till det är att en övergång från den gamla webbplatsen till den nya inte utförts korrekt. Det finns en process som bör följas när en ny webbplats lanseras och skall ersätta en gammal.

Står du inför en redesign av företagets webbplats då ska du fråga om din webbyrå kan säkerställa att den organiska trafiken och de organiska placeringarna i sökresultatet bibehålls vid lansering.

Vet inte din byrå eller konsult hur detta utförs – byt! eller ta in hjälp. 

 

Företaget kan inte följa upp på SEO-arbetets resultat 

SEO arbete tar tid och algoritmerna uppdateras minst två gånger om året av Google. Därmed bör företag kunna följa utvecklingen. Google Search Console är gratis och det är ett verktyg som hjälper marknadsförare och företagare att följa upp på SEO arbetet och dess utveckling. Google Search Console ger också insikter i laddtider, tekniska fel osv. Men även hur en webbplats presterar i sök, vilka sökord webbplatsen syns på, placeringar och när får webbplatsen ett klick i sökresultatet.

 

Därmed är Search Console ett must have för att optimera en webbplats och underhålla den.

Nice to have i detta sammanhang är SEO verktyg som the Mangools eller Neil Patels SEO-verktyg, för att följa placeringarna löpande.  Men hjälp av verktyg som dessa kan företag följa mer i detalj vad SEO-arbetet genererar. 

 

Webbplatsen laddar för långsamt

Vi har inte många sekunder på oss idag gällande att fånga vår önskade mottagarens uppmärksamhet. Därför är det affärskritiskt att webbplatsen laddar snabbt. Eftersom vi har max en sekund på oss att behålla den potentiella besökaren. Med alla alternativ som finns tillgängliga på marknaden idag, är det bara för en besökare att snabbt gå tillbaka till sökresultatet och klicka sig vidare i resultatet för att hen skall hitta det personen söker efter – hos en av företagets konkurrenter.

Animationer, tunga bilder, script som läses in, för många plugins och så vidare är ofta det som står bakom att en webbplats tar för lång tid att ladda.

Enligt Googles Core Web Vitals anses en Largest Contentful Paint på 2.5 sekunder eller lägre vara en bra laddningstid för en sida.

Laddningstider upp till 4 sekunder är ok (enligt Google men antagligen inte besökaren), men Google kommer att markera de sidorna som ”Behöver förbättras”. En laddningstid över 4 sekunder bedöms som långsam och Google kommer att betygsätta sidan som ”Dålig”.

Det finns en mängd verktyg som hjälper dig att analysera en webbplats laddningstid. För wordpress finns även plugins som hjälper till med att snabba upp laddningstiderna på webbplatsen.

 

Företaget investerar pengar i att skapa externa kampanjsajter – men inte i SEO arbete

När vi arbetar med modern marknadsföring så finns det en del olika arbetsuppgifter som sitter ihop med varandra. Det vill säga genom att utföra arbete inom en kanal kan det få effekt på andra kanaler. Genom att ta ett steg tillbaka och se hela spelplanen kan företag göra investeringar som får effekt på helheten och som går att återanvändas.

Ett vanligt misstag som jag noterat kopplat till mer traditionell (äldre) marknadsföringskunskap är att bygga kampanjsajter. Dels investerar företaget i att bygga funktioner för en webbplats som ofta inte går att återanvända i övrig webbplats, köper en stor mängd trafik och skapar länkar, tex genom PR till kampanjsajten. Problemet med det är att det är en dålig investering eftersom;

Kampanjsajter läggs ofta på subdomäner – då får inte huvudsajten fördelarna. Fördelar som kraften från länkar i pressreleaser, andra källor eller trafiken som köps från olika kanaler (som påverkar en webbplats positivt kopplat till SEO).

Stora investeringar utförs i funktioner som ofta inte går att återanvändas på övrig webbplats, eller CMS. Därmed behöver nya kampanjsajter byggas nästa gång igen istället för att skapa sektioner på huvud-webbplatsen. Därmed är det inte en smart investering utan rent slöseri.


Foto av Hugo Barbosa