Vad innebär egentligen AI för marknadsföring och marknadsförare?
Med den nya tekniken har vi som marknadsförare oändlig potential till att låsa upp värdefull tid, öka produktiviteten och värdet till både våra kollegor och våra kunder.
Förutom att företag kan nu bygga lösningar med AI baserat på egen data som ökar affärsvärdet genom prediktiv analys av data och mycket mer, kan vi som marknadsförare åtnjuta en rad fördelar. Lägger vi chat-bottar åt sidan (helt ärligt, är vi inte riktigt irriterade på dem ändå? Visa mig kundvärdet i en chatbot, I dare you!). Så det finns en rad existerande verktyg för marknadsföring med AI färdigheter på marknaden som inte kräver egen utveckling.
Antigen kan vi kombinera data och AI-verktygen för marknadsföring, eller så kan vi leta upp verktyg som löser flera av arbetsmomenten i samma verktyg. Vilket jag noterat på sistone kopplat till innehållsskapande. Fler och fler verktyg och företag som utvecklar verktygen använder tex sökordsvolymer och SERP gap-analyser till att guida skribenter i arbetet med att skapa vasst innehåll.
Kikar vi på tre vanliga utmaningar som marknadsförare står inför finns det flera lösningar på dem som inte kräver vare sig egen utveckling eller en hög investeringsnivå för att kunna tillämpa värdet med AI i marknadsföring.
Utmaning: Få marknadsföringsbudgeten att räcka till
Det är inget nytt att flera av de stora plattformarna erbjuder lösningar med machine learning kopplat till att optimera mediebudgetar i plattformen automatiskt. Det som är intressant är när vi kan få hjälp att öka räckvidden i ett större ekosystem som tex Google. Vilket innebär att vi utökar marknadsföringsbudgetens kapacitet genom att vi får tillgång till fler kontaktpunkter i ett ekosystem för en mindre marknadsinvestering. Två exempel på detta är Google Performance Max och Demand Gen. Vilket möjliggör att synas på fler platser via en och samma kampanj.
Utmaning: Skapa träffsäkert och relevant marknadsföringsmaterial
Microsoft med sin Retail Media Creative Studio stöttar specifikt e-handlare med att skapa krispiga banners för marknadsföringskampanjer.
Metas nyligen uppdaterade Advantage+ funktionalitet erbjuder marknadsförare en förenklad process med att skapa marknadsföringsmaterialet direkt i deras plattform.
Google erbjuder via både Demand Gen och responsiv display marknadsförare att ladda upp material, som text, bilder, video och call to actions för att låta plattformen (AI) bygga ihop versioner av de element som presterar bäst.
Därmed behöver ett företag inte nödvändigtvis investera i verktyg som Bannerflow längre. (Beroende på skala, behov, antal plattformar osv så klart).
Utmaning: Förstå våra målgrupper bättre
Chat GPT och Claude kan hjälpa marknadsförare att ta få inspiration till vanligt förekommande motargument bakom val eller köp av tjänster och produkter. Tillika stötta i att snabbt skapa utkast till personas för olika målgrupper som kan revideras eller verifieras. Passar inte innehållet, kan vi snabbt justera det, men fördelen är att vi ofta kan få fram en struktur till persona på ingen tid alls numera.
Utöver att få hjälp med att förstå andra perspektiv är alla verktyg som använder sökordsdata en nyckel till relevans. Där hämtar verktyg som skapar innehåll data direkt från sökordsvolymer i sökmotorer och därmed snabbar det upp processen med att förstå vad våra målgrupper frågar efter.
Konklusion: AI för marknadsföring och marknadsförare
Vi marknadsförare har nu en svit av AI verktyg för marknadsföring som hjälper oss att jobba mer data drivet. Samtidigt som large language models (som Chat GPT, Gemini, Bard, Claude) innebär att vi nu har en armé med marknadsassistenter till vårt förfogande som kan jobba snabbt och effektivt åt oss. Vi kan därmed åtnjuta att låsa upp värdefull till att använda vår kreativitet till att skapa mervärde för våra kunder och konkurrensfördelar för våra företag.
Foto av Surface