Hur man bygger ett modernt marknadsteam
Kompetenser som marknadschefer och företagsledare bör prioritera inom modern marknadsföring
I dagens snabbt föränderliga marknadsföringslandskap står marknadschefer och företagsledare inför utmaningen att bygga team som inte bara är redo för nuet, utan också för framtiden. För att vara konkurrenskraftiga måste marknadsledare skapa team med rätt mix av kompetenser, verktyg och mindset för att anpassa sig till förändringstakten. Nya konsumentbeteenden, teknikens utveckling och hela spelplanen förändras i rasande fart. Men vilka kompetenser bör marknadschefer och företagsledare prioritera? Låt oss utforska några av de viktigaste byggstenarna för att skapa ett framtidssäkrat marknadsföringsteam som är redo att ta sig an utmaningarna som företag står inför idag och imorgon.
Drivkrafter bakom förändringen vi ser idag
Innan vi dyker in i kompetenserna är det viktigt att förstå vad som driver och påverkar ett marknadsteam:
- Teknik och automation – AI, maskininlärning och automationsverktyg för marknadsföring förändrar sättet kampanjer skapas, implementeras och analyseras. Nya kanaler uppstår och beteenden skiftar.
- Datadrivna beslut – marknadsföring handlar inte längre bara om kreativitet – det handlar om att använda data för att fatta informerade beslut och skapa relevans i kreativ.
- Kunden är i centrum – kräver att team förstår och engagerar sig djupare med målgrupperna.
- Hållbarhet och en vision att bidra till en bättre värld – konsumenter förväntar sig att varumärken står för något, och marknadsföringsteam måste reflektera dessa värderingar på ett autentiskt vis.
- Lagstiftning – lagar utvecklas snabbare idag och marknadsförare bör ha grundläggande förståelse för bland annat GDPR och EU AI Act, med fler!
Kompetenser som marknadschefer och företagsledare bör prioritera i sitt marknadsteam
1. Förståelse för data och analys
Idag måste varje teammedlem ha en grundläggande förståelse för data och analys. Från att utvärdera kampanjens prestation till kundinsikter gör kompetens inom data och analys det möjligt att fatta informerade beslut.
- Fokus: Träna teamet i att förstå och tolka data, analysera trender och tillämpa insikter för att identifiera åtgärder från data.
- Varför det är viktigt: Datadrivna beslut leder till mer effektiva kampanjer, förbättra konverteringsflöden och en viktig nyckel i att generera avkastning på investeringar i hela kedjan. Eller rättare sagt kundresan och upplevelsen.
2. AI och teknisk kompetens
Tekniken inom marknadsföring blir allt mer sofistikerad, med AI som en central och växande roll i kampanjautomation, innehållsskapande och prediktiv analys.
- Fokus: Förståelse för verktyg som CRM-plattformar, AI-drivna annonsplattformar och generativa AI-lösningar.
- Varför det är viktigt: Team som är kunniga inom martech kan effektivisera arbetsflöden och använda tekniken för att göra mer med mindre och skapa bättre kundupplevelser.
3. Kreativitet med digital spetskompetens
Även om teknologi och data dominerar, är kreativitet och strategiskt tänkande ovärderligt hos ett marknadsteam. Kreativitet idag måste dock integreras med storytelling, data och modern teknik.
- Fokus: Uppgradera kompetenser inom videoproduktion, interaktivt innehåll, verktyg inom social media lyssning och hur data-drivna insikter kan vara en del av den kreativa processen.
- Varför det är viktigt: Engagerande kampanjer är de som kombinerar kreativitet med digital innovation. Tänk Spotify Wrapped. Eller Spotifys utomhusreklam på digitala displayer i större städer. Krispigt och relevant ner på postkod.
4. Agila metoder och anpassningsförmåga
Den snabba takten av förändringar inom marknadsföring kräver ett team som kan agera snabbt som svar på nya trender, teknik eller andra förändringar på marknaden.
- Fokus: uppmuntra tvärfunktionellt samarbete och utveckla agila arbetssätt och en struktur som stödjer ett iterativt arbetssätt.
- Varför det är viktigt: Team som har en tydlig struktur, precision i sitt arbete kan anpassa sig snabbare och skapa konkurrensfördelar i oförutsedda kontexter.
5. Empati och passion för kunderna, och upplevelsedesign
Att förstå kundresan och skapa exceptionella upplevelser är centralt för modern marknadsföring.
- Fokus: skapa förståelse för UX-design, analysera kundresor och personalisering kopplat till ett upplevelse av varumärken och branding.
- Varför det är viktigt: strategier med kunden i centrum skapar djupare kopplingar med kunder och bygger starka varumärken – kundupplevelsen är företagens sätt att leverera på varumärkeslöftet idag.
6. Hållbarhet och etisk marknadsföring
Konsumenter värdesätter varumärken som står för sociala och hållbara värderingar.
- Fokus: kompetens om hur hållbarhetsinsatser och arbete kan kommuniceras på ett autentiskt sätt och hur ett företag marknadsför ansvarsfullt. Här kommer ytterligare en lagstiftning in och det är EUs lag mot greenwashing.
- Varför det är viktigt: etisk och autentisk marknadsföring bygger förtroende och lojalitet hos medvetna konsumenter.
7. Ledarskap och samarbete
Framtidens marknadsföringsteam behöver ledare som kan inspirera, vägleda och främja en samarbetskultur.
- Fokus: utveckla företagsledare i servant leadership och verktyg som förbättrar kommunikation och teamwork.
- Varför det är viktigt: kompetenta chefer och ledare är A och O i att kunna attrahera framtidens talang. Sund ledarskap och en god kultur på arbetsplatsen är avgörande för att bibehålla fokus och moral i dynamiska miljöer.
8. Grundläggande förståelse för relevant lagstiftning inom modern marknadsföring
Framtidens marknadsföringsteam behöver en grundläggande kunskap om relevanta lagar och regler som avser marknadsföring, kommunikation och tillämpning av data.
- Fokus: utbilda i relevant lagstiftning alternativt skapa lathundar för företaget i fråga för marknadsteamet att förhålla sig till för att förenkla att följa lagstiftning.
- Varför det är viktigt: det är inte bara GDPR som påverkar hur data får tillämpas, utan EU AI Act, EUs lag mot greenwashing med flera. Integritetskyddsmydigheten har gjort fler tillsyner och beslutat om sanktionsavgifter för spårning som inte följer lagstiftning vid hantering av data. Det gäller att både ha koll på och följa lagstiftningar som best practice.
Steg för att bygga ett framtidssäkrat marknadsteam
- Granska nuvarande marknads teams kompetenser: utvärdera teamets styrkor och identifiera kompetensglapp i relation till nya trender och teknisk utveckling.
- Investera i utbildning och utvecklingsprogram: Skapa lärande spår för både tekniska färdigheter (som dataanalys) och mjuka färdigheter (som kommunikation, samarbete och kreativitet).
- Komplettera med expertis via konsulter: komplettera teamet med konsulter som kan både utföra specifika arbetsuppgifter och lära upp resterande team via kompetensöverföring. En bra investering för nischade kompetenser eller tillfälliga behov.
- Främja en tillväxtmentalitet: uppmuntra en kultur av nyfikenhet och kontinuerligt lärande. Där det är okej att göra misstag och att det blir lärdomar som är en kompost till nya experiment och kunskaper.
- Diversifiera företagets rekryteringsprocess: sök kandidater med okonventionella bakgrunder eller tvärdisciplinär expertis för att bidra med nya perspektiv i marknadsteamet.
Ett balanserat marknadsteam
Ett framtidssäkrat marknadsföringsteam är diversifierat. Teammedlemmarna har teknisk expertis, kunskap om data och analys, en kreativ höjd och emotionell intelligens för att förstå målgrupperna och kunderna. Förutom kompetens krävs en grundstruktur och metoder för att kunna bemöta en dynamisk omvärld. Företag i framkant kommer att behöva ta hjälp av frilansare och personer som arbetar på andra sätt. Trots AIs framfart kommer det att vara en hög efterfrågan på kreativ kompetens inom modern marknadsföring.
Foto av Surface