AI inom marknadsföring
Möt kundernas behov och öka effekten av kampanjer
I dagens snabbrörliga landskap har artificiell intelligens (AI) blivit en av de mest transformativa teknologierna inom marknadsföring. För marknadschefer som vill ligga steget före är AI inte bara en hype, utan en nödvändighet för både överlevnad och konkurrenskraft framöver för att se det från ett långsiktigt perspektiv. Från ett här och nu perspektiv hjälper AI inom marknadsföring företag att öka effekt och avkastning i närtid.
Vad är AI inom marknadsföring?
AI inom marknadsföring är ett stort begrepp och kan innebära många olika saker. Marknadsföring idag är en integral del av att bygga starka varumärken och säkerställa försäljning. Inom modern marknadsföring har vi en rad olika discipliner som alla är del av den stora spelplanen. Vi har teknologi, design, data, arbetssätt och mindset, med mera.
För pedagogikens skull bryter jag ner AI inom marknadsföring i tre olika övergripande kategorier:
Generativ AI:
Avser ChatGPT och andra verktyg som producerar text, bild, planer och så vidare utifrån en tydlig frågeställning eller brief. Här kan vi få hjälp med att skapa tex innehåll snabbt och effektivt. Eller byta perspektiv på texter osv.
Maskininlärning:
Här kan vi tillämpa mindre ML-modeller för tex prediktiv analys av data, automatisera flöden eller förutse konsumentbeteenden utifrån besöksdata på en webbplats eller ett CRM.
Existerande AI verktyg för marknadsföring:
Avser existerande verktyg som företag sannolikt använder. Här gäller det att utvärdera om företaget använder den senaste tekniken för att få ut så stor effekt både i form av tid, kostnad och högre avkastning genom att säkerställa att den senaste tekniken och möjligheterna används. Tex Advantage+ Creative om ditt företag marknadsför via Metas plattform. Demand Gen eller Performance Max i Google Ads osv.
Samt ser över existerande martech stack för att utvärdera om de mest optimala verktygen används för att få ut maximalt värde av licenskostnaden.
Kort och gott, AI inom marknadsföring hjälper marknadsförare att fatta mer informerade beslut och skapa mer personaliserade och effektiva kampanjer.
Två konkurrensfördelar för företag med AI inom marknadsföring
Kundengagemang genom att kunna möta kundernas behov bättre
AI ger marknadsförare verktyg att förstå sina kunder på ett djupare plan:
- Personalisering i realtid: Med AI kan du analysera enorma mängder data för att leverera skräddarsydda budskap till kunder, vid rätt tidpunkt och på rätt plattform.
- Chatbots och virtuella assistenter: Genom AI-drivna chatbots kan företag erbjuda omedelbar kundservice dygnet runt, vilket kan skapa en smidig upplevelse. Om det utförs på rätt sätt vill säga. Å andra sidan – ger det företag en konkurrensfördel idag att erbjuda personlig service med riktiga människor som front end och AI bakom kulisserna som hjälper människan att öka servicenivån.
- Prediktiv analys: AI hjälper till att förutse vad kunder sannolikt kommer att göra näst, vilket gör det möjligt att proaktivt möta kundernas behov.
Effektivare kampanjer
AI effektiviserar marknadsföringskampanjer genom att automatisera och optimera viktiga steg:
- Segmentering: Istället för att skapa breda kampanjer kan AI hjälpa till att identifiera små, specifika målgrupper och skapa innehåll som är relevant för varje grupp.
- A/B-testning i realtid: Med AI kan marknadsförare testa olika kampanj versioner och automatiskt justera baserat på vad som fungerar bäst.
- Kostnadsoptimering: Genom att analysera annonsresultat i realtid kan AI fördelade budgetar optimalt och minimera slöseri.
Utmaningar med AI inom marknadsföring och hur du övervinner dem
Trots sina fördelar kommer AI med utmaningar som marknadsförare, framförallt marknadschefer och företagsledare måste adressera:
- Datakvalitet: AI är beroende av korrekt och omfattande data. Företag måste investera i att säkerställa kvalité, rensa data, garantera dess säkerhet och förstå de potentiella riskerna med bias i den data som företaget planerar att tillämpa.
- Etik och integritet: Kunddata är känsligt, och marknadsförare måste säkerställa att AI används på ett ansvarsfullt sätt och följer relevant lagstiftning.
- Kompetens: Att implementera AI kräver expertis, förståelse och kunskap. Marknadsföringsteam behöver vidareutbildas på ett relevant sätt. Gärna på ett sätt som möter teamets behov i de vardagliga arbetsuppgifterna och skapar en röd tråd till effekt av den nya kunskapen i deras roll.
- Lagstiftning: idag behöver marknadschefer och marknadsförare förstå och följa utvecklingen inom relevanta lagar. Allt från EU AI Act, GDPR till EU DMA och EU DSA, för att nämna några som kan vara relevanta.
Framtiden inom marknadsföring är AI-driven
AI inom marknadsföring har potentialen att ge företag superkrafter inom området. Speciellt startups som har ett growth mindset, som kan experimentera snabbt och jobba agilt kommer att kunna konkurrera med större företag. Traditionella, äldre företag kommer inte kunna se konkurrensen lika tydligt längre, då den sannolikt kommer från från företag och andra håll, än företag kan greppa idag.
För marknadschefer och företagsledare som vill skapa konkurrensfördelar, maximera sin avkastning, och skapa varaktiga kundrelationer är det avgörande att börja utforska och investera i AI-lösningar idag för marknadsföring. Hur företag tillämpar AI inom marknadsföring spelar också roll i att kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats för framtidens marknadsförare och attrahera den kreativa talang som behövs för att applicera teknologin där den gör mest nytta.
Vill du veta mer om hur AI kan revolutionera din marknadsföring?
Nimble & Co erbjuder rådgivning, utbildning och stöd i att både utvärdera och välja rätt AI verktyg för marknadsföring.
Foto: Kaleidico