Vikten av att bygga ett starkt varumärke för tillväxtbolag
Jag deltog nyligen i ett webbinarie av Neurons som hjälper varumärken att växa genom att kombinera neurovetenskap, AI och marknadsföring. Neuromarketing är en fascinerande nisch och varje marknadsförare som är intresserad av modern marknadsföring bör hålla sig ajour med ämnet.
Neurons delade med sig av en rad ögonöppnande insikter från studier de utfört om vår kontext idag.
Här är några nya insikter från nyare studier som du bör känna till. Speciellt om du jobbar med marknadsföring i sociala medier;
94,4 % av innehåll glöms bort
82 % av innehåll ignoreras
74 % av marknadsföringsbudgeten har ingen effekt (det är 540 miljarder USD! Av en marknad på 740 miljarder USD)
64 % av innehållet skapar negativa känslor
47 % av innehållet ses som irrelevant eller irriterande
2 sekunder, det är allt vi har om vi har tur, för att fånga uppmärksamhet i ett socialt mediasammanhang.
Insikter baserat på en studie från Neuron om hur ett starkt varumärke och sociala medier bidrar till tillväxt;
81% av de tillfrågade konsumenter behöver lita på (känna trygghet) för att genomföra ett köp
55% av det första intrycket varumärken har är baserad på visuella intryck
77% av konsumenter föredrar att köpa från varumärken som de följer på sociala medier
55% av de tillfrågade konsumenterna är mer benägna att köpa från ett varumärke om de tilltalas av varumärkets story
Färg påverkar brand recognition med 80% och 81% av konsumenter är mer benägna att komma ihåg ett varumärkes färger, än varumärkesnamnet.
Så vad betyder det här för din marknadsstrategi som tillväxtbolag?
Här kommer mina anteckningar för att bygga ett varumärke, från perspektivet att vara ny på marknaden. Det vill säga i etableringsfasen som jag tar med mig fram. Speciellt för nya företag och varumärken. De måste;
- Reducera den kognitiva belastningen som annonser kan föra med sig (less is more). Reducera komplexiteten och använd en enkel design.
- Enligt Neurons studie, som de genomförde tillsammans med MMA (Mobile Marketing Association) behöver vi en “1 second strategy” för annonsmaterialet. Speciellt om det är tex video. Den första sekunden behöver fånga den önskade mottagarens uppmärksamhet.
- Eftersom kontexten i social media rör sig snabbt. Bör varumärket exponeras inom 2 sekunder i till exempel rörligt material som video.
- Vi bör därmed vara väldigt tydliga och direkta i annonsmaterialet.
- Exponering av produkten (kan också vara tjänsten) bygger trovärdighet, därför ska produkten synas i annonsen.
- Addera det som gör att företaget står ut från konkurrensen eller på marknaden i annonsmaterialet. Vad som gör varumärket unikt. Det hjälper till att väcka nyfikenhet.
- Video är ett bra annonsformat för att väcka en känslomässig reaktion hos människor.
- Ansikten i annonsmaterial har två motsatta effekter. Fotografier med ansikten tar uppmärksamheten bort från andra element i en annons. Dock hjälper ansikten i annonsmaterial till att väcka känslor hos mottagaren, hjälper till att ta uppmärksamheten i ett flöde och skapar engagemang.
- Allt det här och mer behöver vi som marknadsförare ha i åtanke när vi etablerar nya företag och varumärken på marknaden.
Fotografi av pmv chamara