E-postmarknadsföringens renässans
Tredjepartskakans osäkra framtid gör att företag behöver utvärdera sitt sätt att marknadsföra och kommunicera på. Används e-post på rätt sätt i kombination med dagens teknik, data och innehåll på mottagarens villkor gör e-post till en kanal som kommer spela allt större roll framöver.
E-postmarknadsföring ger marknadsföraren en ostörd yta att kommunicera på, som med hjälp av modern teknik kan skapa kommunikativ, kreativ magi. Rätt data för personalisering och AI gör att endast fantasin sätter gränsen för marknadsavdelningen idag.
De tekniska förutsättningarna finns för att möjliggöra unika upplevelser för varje mottagare, baserat på just den senaste interaktionsdatan som finns på individen. E-post är därmed ett kraftfull komplement till andra kanaler då räckvidden är nästintill garanterad, faktumet att företaget själv äger all kunddata samt möjligheten att spara in på marknadsföringsbudgeten då annonspriserna fortsätter att stiga.
E-postmarknadsföring kommer naturligtvis även med andra utmaningar. En av dem är att få personer att anmäla sig till utskick av rätt anledning och då inte bara för att få rabatter. Det ställer stora krav på innehållet. Ett exempel på nyhetsbrev som ger mervärde genom attraktivt innehåll är The Hustle Daily som skapar, kurerar och skickar e-post med innehåll baserat på mottagarens preferenser. Mottagaren få det allra senaste först inom ämnen som intresserar just dem.
Ett annat företag som lyckats med att leverera värde är Grammarly. Deras produkt är ett avancerat plugin till webbläsare som hjälper användaren att skriva bättre texter i alla plattformar som finns digitalt. Grammarly använder gamification till att öka öppningsfrekvensen av sina utskick men också till att bygga relationer. Genom att skicka data baserat på individens aktivitet i relation till genomsnittet hjälper de sina användare att hålla motivationen uppe. Grammarly använder e-post med användardata till att konvertera gratisanvändare till betalande kunder genom att visa att det finns möjlighet att låsa upp ytterligare insikter på hur användaren specifikt kan förbättra sina texter och undvika vanliga misstag.
Spam är en annan utmaning att ta i beaktning. Det första steget till att undvika spam-fällan är att endast skicka e-post till personer som aktivt gett samtycke. Därefter gäller det att hålla sig uppdaterad om rådande förutsättningar för att sänka företagets spam score vilket givetvis även de uppdateras allt eftersom tekniken utvecklas.
En noterbar trend under de senaste två åren är att nyhetsbrev har växt och utvecklats. E-post har under 2021 världen över en räckvidd på 4.03 miljarder användare. Facebook har i jämförelse en räckvidd på 2.2 miljarder användare. Med Substacks växande närvaro är det sannolikt anledningen till att Facebook nu ger sig in i e-postbranschen med deras tjänst Bulletin.
Clarins är ett av de varumärken som under pandemin såg över sin e-postmarknadsföringsstrategi och med hjälp av beteendestyrd personalisering av utskick ökade sina intäkter från kanalen gånger 13. Överlag kan segmenterade e-post kampanjer ge en ökning i intäkter upp till 760%* mot vanliga massutskick oavsett bransch, om segmenteringen utförs på rätt sätt i kombination med relevant innehåll.
Nyckeln till framgång med e-postmarknadsföring ligger därmed i att se på kanalen med den moderna marknadsförarens ögon, från mottagarens perspektiv och ta beslutsresan i beaktning när företag väl har fått privilegiet att skicka e-post till en mottagare.
*Data från en rapport av Campaign Monitor, 2019
Foto av Campaign Creators