Förbättra din digitala PR strategi med råd från Jonathan Björkman
Jonathan Björkman har en spännande bakgrund med erfarenhet från modebranschen, lyxindustrin, varumärkesplanering och nu senast från framgångsrik digital PR.
Jonathans passion ligger egentligen i att analysera och komma på strategier som leder till tillväxt och varumärkesigenkänning. Han anser att när man förstår de fundamentala bitarna om hur man skapar ett värde hos ett företag så kommer resten automatiskt.
Jonathan flyttade från London under början av pandemin och har nu startat eget. Han jobbar nu ihop med Expandtalk, en SEO-byrå, där han främst arbetar med att öka online trafiken för deras kunder. En av hans många specialiteter är att bygga riktigt värdefulla länkar. Han har bland annat lyckats positionera företag på NY Times, The Guardian och BBC.
Vad innebär lyckad off-page SEO idag? och vad skulle du säga den största skillnaden är mot hur man arbeta för 10-15 år sedan?
Det är en väldigt stor skillnad idag jämfört med tidigare år, för 10-15 år sedan så kunde man köpa sina länkar för att manipulera rankingen på SERPen. Det är ganska intressant hur det gick till. Alla gjorde det, sedan så kom Google med en uppdatering som kallas för Penguin (som fortfarande existerar). Det gjorde att man blev bestraffad och kunde förlora sin ranking. Hade man länkar med låg kvalitet så åkte man dit och fick nästan börja om och göra rätt för sig istället. Det är fortfarande många som köper länkar men det är en stor risk man tar.
Idag är det mer än bara länkar som väger in när det gäller off-page SEO. Även fast de fortfarande är viktiga. Google är väldigt duktiga på att se vilket rykte ett företag har online och detta väger också in.
2018 kom en ny riktlinje som kallas för E-A-T och betyder Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness. Man borde alltså kämpa för att bli en expert på det man gör och bygga externa länkar från andra sajter som redan har en hög auktoritet. Trustworthiness indikerar hur högt förtroende man skapat sig online. Det är där digital PR kommer in.
I slutändan så är det alltså fortfarande externa länkar av hög kvalitet som betyder mest när det kommer till off-page SEO. Dock bör du inte glömma bort varumärkessignalerna! Google älskar starka varumärken och Eric Schmidt (tidigare CEO och numera teknisk rådgivare på Alphabet) har till och med uttryckt sig så här: “Brands are the solution, not the problem… Brands are how you sort out the cesspool“.
Det är en bra ledstjärna!
Varför är off-page SEO viktigt idag? Och vad missförstår företag ofta gällande off-page SEO och digital PR?
Idag är det mycket viktigare än man tror! Det handlar helt enkelt inte bara om att försöka bygga länkar genom outreach och bra innehåll. Nu har det blivit etiskt viktigt om att det innehåll som man skapar faktiskt ska ge ett mervärde för läsarna. Man kan tydligt se idag att för att sticka ut så måste man ge läsarna bra, intressant och sann information – gärna gratis!
Länkar är idag en av de tre viktigaste ranking faktorerna hos Google. Inte vilka länkar som helst – tänk på Pingvinen! Det ska vara hög kvalitet från trovärdiga källor. De länkar som jag personligen är mest stolt över som jag tidigare byggt har kommit från NY Times, The Guardian och BBC.
Vilka myter gällande off page SEO har du noterat lever kvar idag?
Att hyra eller köpa länkar. Det är en väldigt hög risk som man tar och kan enkelt sabba fler års hårt arbete om man får ett Google filter på sin sajt. Detta kallas också för Black Hat SEO. Google är såpass smarta idag att de enkelt kan se mönster på köpta eller hyrda länkar, speciellt om det kommer från ett nätverk eller med ankartext som är lite för onaturligt.
Content management har förändrats och idag så är de som skapar bäst innehåll lika relevanta som reklambyråerna man kunde se hos Mad Men. Digital PR- och marknadsföring har tagit över och allt sker ofta online nu. Det behövs och är en viktig investering.
Tänk också på att social media fortfarande inte är en ranking faktor. Många tror att om man är grym på Instagram eller Facebook så kommer man ranka högt. Det stämmer inte, men givetvis kan det dra in relevant och viktigt trafik till sin sajt. Så det är självklart ett plus.
När du blickar framåt, vad ser du för utveckling inom SEO och digital PR?
Vi hade precis en stor Google Core Uppdatering i December, trender som vi märkt är att det blir allt svårare att analysera vad som egentligen ger effekt och hur vi som SEOare ska kunna påverka rankingen.
Maskininlärning och AI kommer stort nu och det är så många algoritmer som påverkar rankingen, det finns ingen genväg. Så det jag kan fortsätta rekommendera är att bra content är king. Titlar är ofantligt viktiga och nu så identifierar Google till och med värdefulla passager i artiklarna som det väljer att lyfta ut. Så sätt in er i läsarnas perspektiv lite oftare, jaga inte sökorden för mycket utan se till att summera det du skrivit snyggt och matcha sökavsikten. Inkludera relevant fakta och försök bli experter på det ni gör.
Google har en rekommendation som egentligen är tidlös och det är EAT. Expertis, Authoritativeness och Trustworthiness.
Foto: Linnéa Hurtig