Insikterna till engagerade digitala communities med Emely Crona Stenberg
Emely Crona Stenberg startade och driver Heja Livet. En av Sveriges mest aktiva medlemsgrupper på Facebook.
Emely startade Heja Livet då hon saknade en plats att dela och ta tillvara på den enorma kunskap, ärlighet och kreativitet som finns hos kvinnor i grupp. Från början var Heja Livet tänkt som en fysisk mötesplats men det digitala rummet växte och blev något så mycket större än vad Emely kunde ha drömt om. Heja Livet är idag ett digitalt community med 124 000 kvinnor.
Förutom att Heja Livet är ett välbesökt forum där alla ämnen diskuteras, verkar Heja Livet också som en produktionsbyrå med inriktning på marknadsföring.
Där grundtankar och värderingar samt problemformuleringar i det de skapar, alltid är sprungna ur de samhällsfrågor som berör medlemmarna just precis nu. Heja Livet har som mål att påverka och vill göra det på ett sätt som känns bra i magen samtidigt som det bidrar till att föra oss framåt.
Vad är dina bästa tips för att bygga upp en community från grunden i en grupp på Facebook för ett företag eller varumärke?
Jag skulle först säga ha en tydlig agenda med vad det är du vill fylla för tomrum. Då allt redan finns idag behöver man inte uppfinna hjulet men försök att inte stirra dig blind på vad andra gör utan fokusera på dig själv och dina egna behov.
Se också över om det finns plats för ännu ett forum/community inom det område du väljer, om inte, då kanske du kan göra något helt annat fast med samma grundtanke?
Viktigast är också att förstå storheten i vad ett community kan innebära, att du som ansvarig har en stor roll i att administrera medlemmar, kommentarer, inlägg etc. Var närvarande och tydlig även här. Våga sätta upp regler även inom digitala rum och väggar.
Slutligen var sann mot sig själv, kan du tex stå för det som skrivs i ditt forum och håller du dig till dina värderingar om din grupp blir uppvaktad genom betalda samarbeten?
Heja Livet har ett fantastiskt engagemang i den Facebook-grupp som du skapat. Hur går du tillväga för att behålla ett sådant högt engagemang i er Facebook grupp över tid?
För att skapa och behålla engagemang så är närvaro och engagemang från digsjälv eller dem som startat forumet nyckeln. Jag tror att detta bidrar till den stämning som vi har skapat i Heja Livet. Att vi ständigt är närvarande och har ett finger med i spelet i de flesta konversationer och diskussioner.
Det skapar också en trygghet och jag inbillar mig att fler vågar kommentera och vara aktiva i ett forum om där finns någon som ser till att allas åsikter får komma till tals. Samt att de framförallt blir besvarade på ett sätt som är respektfullt. Något som annars lätt skenar iväg i den digitala världen.
Vilka anser du vara de vanligaste misstagen företag och varumärken gör i relation till att skapa grupper på Facebook?
De vanligaste misstagen är att företagen inte förstår storheten i vad som händer om man samlar en grupp människor med fri tillgång till kommentarsfält på Internet. Har man inte tid eller möjlighet att låta en eller flera personer ansvara för den kommunikation och dialog som sker i ett forum så bör man inte ha en grupp eller community.
Det finns ingenting som får ett företag att hamna i så dålig dagar som hundratals kommentarer ingen svarar på. Kunden och mottagaren anser sig redan ta sig tid att gå in för att ge feedback (både bra och dålig) och det minsta man som ansvarig kan göra då är att bemöta detta. Inte bara genom copy-paste utan att i den mån som går svara personligt.
När du blickar framåt, vad ser du för utveckling när det gäller att bygga och bibehålla starkt engagerade communities online?
Jag känner en stor oro över hur stort inflytande Facebook och Instagram kommer att ha när det handlar om vår yttrandefrihet. Vi märker detta tydligt när vi gör samarbeten som rör kvinnohälsa och jämställdhet. De får inte alls samma engagemang och räckvidd om vi nämner vissa ord som Facebook och Instagram anser är stötande.
Vad gör detta med vår samtid och hur kan vi tillsammans motarbeta att detta kommer att ske? När vi ständigt är beroende av den räckvidd och plattform som möjliggör varumärken att marknadsföra sig?
Foto: Jesper Florbrant