Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

Lär känna din målgrupp bättre med hjälp av Chat GP

Lär känna din målgrupp bättre med hjälp av ChatGPT

Målgruppskännedom är en av de viktigaste framgångsfaktorerna inom modern marknadsföring idag. I en kontext med ett oerhört brus, snabba flöden och snabbt förändrade beteenden behöver den moderna marknadsföraren nå ut med rätt budskap, vid rätt tidpunkt till rätt person. 

 

För att skapa förutsättningarna för att uppnå det kräver det att vi marknadsförare förstår, empatiserar med och kan våra målgruppers olika behov och önskemål. 

 

I arbetet med att lära känna våra olika målgrupper har vi en mängd olika verktyg och komponenter att använda oss av. Allt från djupintervjuer, beteende-data, scanna konversationer i sociala medier, röstanalys, till att lyssna in på kundservice samtal. Som sedan ligger till grund för att skapa personas för att hjälpa marknadsavdelningen att förstå kunderna bättre.

 

En av de fördelar vi har idag, som inte fanns för två år sedan är generativ AI. Det finns nu en mängd AI verktyg för modern marknadsföring på marknaden som hjälper oss i arbetet med att lära känna våra kunder bättre och som kan hjälpa oss med att få fram bättre information, på kortare tid om våra olika målgrupper. 

 

För att hjälpa dig att ta första steget till att nyttja moderna verktyg i ditt arbete har jag satt samman en enkel guide för hur du kan ta steg mot att lära känna ditt företags med hjälp av Chat GPT.

 

Steg 1: fråga Chat GTP om din målgrupp 

Det första steget är att undersöka vad du kan få ut från Chat GTP om ditt företags målgrupp. Innan du skriver en prompt, ge gärna den bakgrundsinformation du har om målgruppen.

 

Tex kan en prompt se ut som följande;

 

”Skapa en persona, baserad på en 55 år gammal man, som äger ett hus i Sverige. Vilka pain points, utmaningar och motiverande faktorer kan denna person ha kopplat till att äga ett hus och energieffektivitet?”

 

För att få in fler perspektiv, så kan jag rekommendera att samla in vanliga invändningar mot ett företags produkt eller tjänst. Så här kan ett prompt se ut som bygger på ovan persona; 

 

”Kan du ge mig tio invändningar som ovanstående persona kan ha kopplat till marknadsföringsmaterial om solpaneler och förnybara energiprodukter?”

 

”Ovanstående persona” i detta fallet är då baserat på den information som Chat GTP försett mig med i steget innan. I det här scenariot frågar jag först efter underlag till en persona, och sedan efter vanliga invändningar från den personan. 

 

För att hjälpa dig på vägen, har jag skapat ett script du kan använda dig av, för att testa vad du kan få ut av chat GTP om din målgrupp, genom att föra in specifik information inom klamrarna nedan;

 

Lär känna din målgrupp bättre med hjälp av Chat GPT_prompt_2

 

”Kan du skapa en persona för en [titel, eller den demografiska data du har om målgruppen]. Inkludera motivationsfaktorer, vanliga invändningar, mål som denna [roll/person] har och hur de fattar ett köpbeslut inför att välja [din produkt/tjänst]?”

 

För att få in mer information om olika marknader kan ett prompt se ut som följande; 

Lär känna din målgrupp bättre med hjälp av Chat GPT_prompt_2

 

Vad är skillnaden mellan en [titel] i [land 1] och i [land 2] ? vilka lagar, regler och skillnader finns det på de två olika marknaderna som jag bör vara medveten om inom [bransch/tjänst/marknad]?

 

Steg 2: välj ut det som är relevant om målgruppen

När du väl har fått in en mängd information från Chat GTP så är det dags att börja sålla bland informationen. Här bör du ta med dig en eller flera från företaget som kan hjälpa dig i arbetet. Vad ser troligt ut för de olika målgrupperna?

 

Steg 3: verifiera att informationen stämmer med data från målgruppen 

Det sista steget handlar om att verifiera med data och ”riktiga” insikter på verklig data från företagets egna kunder. Det vill säga vad upplever du som att du bör trycktesta för att vara på den säkra sidan att informationen om målgruppen stämmer? eller finns det luckor i det underlag som Chat GTP genererat? 

 

Se över det som kan verifieras idag med tex data från ett CRM, eller genom att genomföra intervjuer med målgrupperna, för att säkerställa, komplettera eller revidera informationen. 

 

Är man i en situation där målgruppsinformation saknas helt och det inte finns möjlighet att komplettera med annan data än från chat GTP, så är det hellre att föredra att testa ovanstående. Än att inte ha tillgång till något underlag alls. Det beror helt på vilken målgrupp, tjänst osv det är så klart, eftersom allt vi frågar efter från Chat GTP är begränsat till den data som den är tränad på. Naturligtvis kan det hända att det inte finns något alls. 

 

 

För dig som vill ta företagets målgruppsinsikt till nästa nivå 

 

Som nämndes innan finns det en mängd verktyg på marknaden som hjälper den moderna marknadsföraren att hämta data om sina målgrupper. Här är ett axplock på verktyg som kan hjälpa dig; 

 

Chattermill: är ett verktyg som hjälper dig att förstå dina kunder bättre genom att aggregera insikter  snabbare från kundfeedback. Chattermill samlar in recensioner från plattformar som tex Meta, Trustpilot, med många flera och samlar dem på en plats. Ett fenomenalt verktyg eftersom det skapar visuella rapporter och hjälper oss att agera snabbare på den feedback som kunderna lämnar i recensioner på olika plattformar. 

 

Hootsuite Insights: Använder AI för att analysera trender och sentiment på sociala medier.

 

Quid: AI-verktyg för konsumentinsikter baserat på egen eller extern data. Har även en produkt för att “lyssna” på sociala medier och använda datat därifrån.

 

Crayon: Använder AI för marknads- och konkurrentbevakning.

 

För fler verktyg som kombinerar kunddata och olika moderna marknadsförings discipliner, se Marknadschefens kompletta lista på AI verktyg för modern marknadsföring.