Kontakta oss
Nimble & co

Vi hjälper företag som vill stärka, utveckla och framtidssäkra sin digitala närvaro och därmed sin verksamhet. Vårt fokus är på företagets digitala närvaro, marknad och försäljning.

linkedin_marketing_solutions_ali_hassan

Insikter och nyheter från LinkedIn Marketing Solutions expert Ali Hassan

Ali Hassan jobbar på LinkedIn Marketing Solutions som Client Solutions Manager. Till vardags hjälper han LinkedIns Enterprise-segment med att maximera möjligheterna med företagets marknadsföring på LinkedIn. Ali hjälper företagen att få ut maximalt med värde för varje investerad krona i annonsering på LinkedIn. Därför är han helt rätt person att svara på frågor om hur företag kan marknadsföra sig på LinkedIn och vad vi som marknadsförare kan förvänta oss för nyheter under 2024. 

 

 

Hur kan företag använda LinkedIn effektivt för att differentiera sitt varumärke och positionera det som en ledare i branschen?

Som ett första steg med syfte att etablera en närvaro på LinkedIn rekommenderar jag att skapa en företagssida. Via den sidan, posta 2-3 inlägg i veckan och bygg en följarbas. Exempel på inlägg kan vara case studies där företaget berättar om hur produkter/tjänster hjälpt lösa företagets problem eller vilket resultat som de uppnått. Andra exempel på innehåll som fungerar väl är sådant som ger ett värde till målgruppen, något de kan ta med sig och arbeta vidare kring. Viktigaste av allt är tålamod. Det kommer att ta tid, men patience is key. 

  


Kan du nämna en trend som du noterat på LinkedIn och hur du skulle använda den i en kampanj för ett B2B företag?


En trend jag sett på sistone är betydligt mer personliga inlägg på LinkedIn. Ett sätt företag kan följa den trenden i kampanjer är att skapa innehåll mer genuint och levande istället för att gå på stockphotos och mer “kommersiellt” innehåll. När jag arbetar med mina kunder rådger jag dem att deras kampanjer ska smälta in i flödet med det organiska, det är då (oftast) användare interagerar med innehållet. Gör det enkelt, ta upp mobiltelefonen, ta en bild eller filma ett klipp utifrån det budskap som företaget vill framföra. Effekten blir oftast större än en själv tror.  

 

 
Vad är din strategi för att skapa effektiva LinkedIn-annonser som sticker ut och genererar leads?

Det som ofta fungerar är inlägg som handlar om hur företagens kunder har lyckats lösa problem eller uppnå affärsmål med hjälp av företagets produkter eller tjänster. Använd den typen av innehåll i kombination med annonsformatet Document Ads. Det formatet ger möjlighet att ge något av värde kopplat till hur målgruppen för annonseringen kan lösa ett problem de har med den kunskap just ditt företag erbjuder Det kan vara genom en guide, eller något annat som målgruppen kan ladda ner som är värdefullt för dem. 


Den taktiken har fungerat bra för många av mina kunder och lär även fungera bra för andra företag. Detta ger ett mervärde för målgruppen vilket gör dem mer angelägna om att lämna över kontaktuppgifter. 

  

Vilka typer av innehåll driver mest engagemang hos den professionella publiken på LinkedIn? Och hur bör företag anpassa sin innehållsstrategi för att effektivt engagera en professionell publik? 


Vi vet att Single Image Ads, dvs stillbilder, är det format som främst driver trafik. Ska ett företag köra en kampanj där målet är att driva trafik – använd gärna stillbild men här är det viktigt att testa flera olika varianter av stillbilder, minst fem olika. På så sätt testar LinkedIn kampanjen mot målgruppen, de stillbilder som ger bäst resultat får mer av budgeten allokerat till sig och på så sätt effektiviseras kampanjen. Denna optimering görs automatiskt under kampanjens gång. 

  

Som jag nämnt tidigare, innehåll som är levande, bilder på anställda, från events och liknande, är den typen av innehåll jag rekommenderar och som vi ser oftast levererar bäst resultat. Om företag idag inte tagit denna riktning när de skapar innehåll är min rekommendation att testa och utvärdera om det funkar för företaget. Vi på LinkedIn Marketing Solutions har inte en rekommendation som passar för alla. Utan de företag som faktiskt vågar testa är de som oftast lyckas på plattformen. 

  

När du blickar framåt, vad ser du för utveckling på LinkedIn?

AI kommer att vara med och röra om något kraftigt i grytan, och det ser vi redan nu i det digitala landskapet. AI kommer att på sikt i större utsträckning även implementeras i våra annonsprodukter – i vad exakt är för tidigt att säga.

  

Utöver att AI kommer in i bilden så är video något jag tror kommer bli mer prioriterat på LinkedIn framöver. De största vinnarna blir dem som idag aktivt laddar upp mycket rörligt och faktiskt vågar testa olika videoformat.

 


Vilka nyheter kommer att lanseras i år för Sverige från Linkedin som vi kan se fram emot?

Plattformen utvecklas ständigt och ibland dyker överraskningar upp som även är nytt för oss som arbetar på LinkedIn Marketing Solutions. Numera kan medlemmar med hjälp av AI på LinkedIn optimera sin profil, se om de är relevanta för en specifik tjänst och på sikt kommer även annonsformaten att få stöd för effektivisering genom AI. 

  

Utöver detta kommer diverse nya annonsprodukter att lanseras, bland annat Landing Pages for Marketers, en unik landningssida som företag kan skapa direkt i Campaign Manager och därefter sponsra i flödet. Landningssidan kan exempelvis bestå av produkter eller tjänster som företagen vill sponsra mot olika målgrupper.