Marknadsför på rätt och relevant sätt i podcasts för att uppnå effekt
Podcast som medium har tagit fart även i Sverige under de senaste åren. Att marknadsföra ett varumärke, produkt eller tjänst via podcasts är något som kan ge stor effekt. Om det utförs korrekt.
För den inbitna podcast-lyssnaren är nämligen relevant, utvald reklam något som tillför över att ta bort. Även trots att en stor förändring sker där allt fler större podcast-personligheter väljer att flytta sina podcasts till Luminary och Patreon, därmed minskas utrymmet för reklam i det sammanhanget.
Tim Ferriss introducerade ett experiment under 2019 med syftet att ta bort annonseringen från hans populära podcast. Idén var att ta bort all reklam och ersätta den med en modell för prenumerationer, där lyssnare varje månad donerade en valfri summa, för att finansiera den då reklamfria podcasten. De som inte donerade kunde fortfarande lyssna på podcasten.
Innan Tim Ferris lanserade förändringen kommunicerade han ytterst elegant till sina följare om det som skulle ske.
Några avsnitt senare av, en för alla reklamfri podd, och Tim Ferris lyssnare gick till revolt på sociala medier.
Varför?
En enorm skara av Tim Ferris lyssnare bad honom att ta tillbaka reklamen till hans podcast.
Tim Ferriss lyssnare är av åsikten att de annonser som han skapar för de produkter, tjänster och varumärken som han väljer att samarbeta med är relevanta. Lyssnarna upptäcker nya produkter och tjänster som är precis inom deras intresseområden. Produkter och tjänster som stödjer en aktiv livsstil, finansiell medvetenhet och intresse, hälsosammare men fortfarande välsmakande mat, “shroom tech” och så vidare.
Tim Ferriss lyssnare är nämligen aktiva, kräsna, medvetna och nyfikna på nya produkter utanför mainstream massan. De vill ha kvalité och de är beredda att betala för det. Inte bara i pengar, utan även med sin tid.
Lärdomarna vi kan ta med oss är många. För att bryta ner det:
- Tim Ferriss har enorm trovärdighet i sitt personliga varumärke.
- Han har byggt ett engagerat och aktivt community, inte en målgrupp.
- Reklamen är personlig – Tim har använt, provat eller testat produkterna och pratar om det värde de tillför hans liv specifikt.
- Produkterna är intressanta val – en av de kommentarer som Tim Ferriss lyfter fram från sina lyssnare i ett blogginlägg där han skriver om avbrottet i experimentet med den reklamfria versionen av hans podcast. Han utvecklar även själva att han har en stor publik som vill veta mer om nya produkter för effektivitet, produktivitet, affärer och optimal hälsa. Hans lyssnare vill leva sitt bästa liv och de produkterna som de använder är ofta inte “massmarknadsprodukter” som är lätta att hitta. Vilket leder till nästa punkt.
- Relevans – varumärkena och produkterna som väljs ut är mycket relevanta för Tims publik och istället för att vara ”annonser” i sin sanna mening, ser många på detta som ett sätt att hitta nya rekommenderade produkter för dem, produkter som de kanske aldrig har hört talas om tidigare. Reklamen är kuraterad av Tim Ferriss.
Slutsatsen är att i dagens uppmärksamhetsekonomi är detta ett fenomen som sannolikt bara kommer att växa. Dock då för personligheter som Tim Ferris. Personligheter som har enorm trovärdighet förknippadat med dem.
Naturligtvis är detta ingen “silverkula” för marknadsföring, men om du vill nå människor som är inspirerade av Tim Ferriss och vad han står för kommer det att fungera. Men det måste vara mycket relevant, en kvalitetsprodukt och levereras med en personlig rekommendation.
Massmarknadsvarumärken därmed inte räkna med att uppnå samma effekt av podcastannonsering. Särskilt inte varumärken som tar ”radioreklam” och lägger till dem för att starta eller avbryta vilken podcast som helst . Det är idag ett irrelevant sätt att marknadsföra på.
Foto av Daniel Fontenele