Modern marknadsföring – omvärldsbevakning från London
Fyra spaningar kopplat till varumärke, digital affärsutveckling och marknadsföring
Varumärkesupplevelser: Gucci Cosmos
Digitalt och analog möts med syfte att förankra varumärket genom att skapa minnesvärda upplevelser
Gucci firar 102 år i år med en utställning på 108 Studios som heter Gucci Cosmos. Utställningen går igenom historiken från företagets start med resväskor i centrum, till pivotala moment i företaget och varumärkets utveckling. Både från produktutveckling, nya chefsdesigner till faktiska designelement som förflyttade varumärket framåt.
Jag var nyfiken på utställningen som ett resultat av att jag sett en stor mängd fotografier på sociala medier på sistone och ville förstå två saker. Dels upplevelsen, i form av en “immersive brand experience” från ett varumärkesbyggande perspektiv och hur Gucci lyckas med att få så stor räckvidd i sociala medier (av användargenererat innehåll) från utställningen. Vad är mekaniken bakom.
Mina spaningar;
- Utställningen blandar historien bakom företaget, inspiration, konst, design och varumärkets utveckling med hjälp av att skapa en upplevelse som kombinerar det fysiska och det digitala. Från ljud, till optik och fysiska föremål i dess omgivning.
- Utställningen upplevs genom olika rum som besökarna vandrar från som berättar en historia om företagets utveckling, genom en kombination av våra sinnen.
- Det finns personal i varje rum som interagerar med besökarna, frågar vad deras favoritföremål är, förklarar vissa element (som “hästrummet”) och som uppmanar till att ta fotografier. I vissa fall hjälper till med att ta fotografier med besökarnas egna telefoner.
- Gucci har byggt en väldigt “fotovänlig” miljö och besökarna filmar, fotograferar och tar selfies på sig själva i diverse fantasifulla kontexter. Min personliga favorit var “Eden” som fokuserade på en viss epok i Guccis utveckling, en värld fylld med vita blommor, insekter och speglar med ikoniska produkter från den eran, placerade på strategiska platser.
- I slutet av utställningen samlar Gucci in e-postadresser genom att “dela” ut random “conversation cards” från ett digitalt interaktionsmoment. Dagen efter får jag ett tackmail från 180 studios och Gucci som bjuder in mig till att boka ett personligt besök i en av deras butiker.
Min åsikt;
Om du är intresserad av att förstå den nya spelplanen angående “immersive brand experiences” som kombinerar fysiska element med digitala till en upplevelse för kunder. Samt vill förstå hur en “värld” skall byggas upp för ett varumärke med ett lager av social media för “gratis marknadsföring”, med syfte att få en nätverkseffekt. Då är det definitivt värt att besöka utställningen. Eller om du är ett superfan av Gucci, så klart.
Hade det inte varit för syftet att undersöka de olika parametrarna ovan, hade jag inte ansett att biljettpriset reflekterar en tillräckligt intressant upplevelse för mig. Även fast jag har en bakgrund inom modeindustrin och personligt intresse.
Startups: Butiksdöden skapar plats för en startup-scen med mat i centrum
Seven Dials Market var en gång i tiden en plats fylld av butiker i hjärtat av Covent Garden. I och med butiksdödens framfart lade många butiker ner. Idag är Seven Dials Market en food court med en inkubator vid namn KERB i hjärtat. KERB specialiserar sig på att investera ung talang med koppling till streetfood.
I och med trenden att butiker läggs ned är detta ett ypperligt och inspirerande exempel på vad vi kan göra för att både investera i startups med en specifik nisch som inte är tech för en större diversifiering i företag. Som vi skapar en mer levande och intressant stadsmiljö av de ytor som finns efter att butiker lagt ner. Vilket bidrar till en intressant stad och lockar därmed turister.
Marknadsföring: Email is dead – länge leve e-posten
På The Design Museum kan du fram till den 22 oktober gå på en utställning som handlar både om e-postens historia, människans beteenden kopplat till e-post, dess roll i samhället och framtiden i en värld där social media har hög räckvidd.
Under utställningen får vi ta del av fakta, en timeline, olika mail från kända och okända personer, statistik och även utföra ett test vid en station vilken typ av “e-postade är du”. (Naturligtvis med möjlighet att lämna sin e-post till Intuits/Mailchimp).
Även den här utställningen blandar digitala med analoga element och upplevelser. Med ett väldigt stort utrymme för statistik kopplat till MailChimp egna tjänster och att förankra varumärket Mailchimp och Intuit.
Utställningen är gratis vilket är rimligt i och med att det mer eller mindre är som att vandra i en värld som MailChimp har byggt upp (aka reklam).
Utvecklingen av modern design ur tre olika synvinklar
Designer Maker User är en utställning för alla som är intresserade av UX, design, varumärkesupplevelser och hur designen har utvecklats från tre olika perspektiv. Jag kan varmt rekommendera Designer Maker User, då det är en utbildande utställning som fokuserar på utvecklingen av modern design genom dessa tre sammanlänkade roller; designerns, tillverkarens och användaren.
Utställningen täcker ett brett utbud av designdiscipliner, från arkitektur och ingenjörskonst till den digitala världen, mode och grafik.
Det jag tar med mig är större insikt av designens påverkan från olika perspektiv. Speciellt intressant att ta del av utvecklingen av köket kopplat till kvinnorörelsen. Samt utvecklingen av ikoniska varumärken och produkter som Sony och Apple.