Så hjälpte vi Sorbact nå sina strategiska mål på LinkedIn
Nimble & Co arbetade tillsammans med Sorbacts globala kommunikationsavdelning. Som en del av ett team sammansatt olika av leverantörer inom marknad och kommunikation bidrog vi med strategisk och operativ expertis inom innehållsstrategi, LinkedIn, copywriting, kundinsikt och sociala medier.
Fokus i samarbetet låg på att:
- Utveckla styrdokument i form av en LinkedIn Playbook som kopplade Sorbacts strategiska mål till en tydlig och effektiv närvaro på LinkedIn.
- Skapa personas för ökad relevans i kommunikationen gentemot de primära målgrupperna, i detta fall sjuksköterskor, doktorer och inköpare på sjukhus.
- Facilitera en innehållsworkshop för att bygga upp ett relevant innehållsbibliotek som stöd för det löpande arbetet.
- Etablera en struktur för innehållsbibliotek och innehållsplan som möjliggjorde en effektiv och tidsbesparande hantering av LinkedIn-innehåll.
- Komplettera teamet med en amerikansk copywriter för att säkerställa språklig kvalitet och tonalitet i kommunikationen.
- Erbjuda stöd i för innehållsstrategi, strategisk rådgivning och feedback som bollplank för både operativa och strategiska initiativ i det löpande arbetet med LinkedIn.
Kundens perspektiv
Malin Johansson, Global Marketing Communication Specialist på Essity berättar:
Utmaningen med LinkedIn:
“Som ansvarig för LinkedInkontot saknades en struktur på hur vi skulle arbeta framåt och hur vi kunde få fram ett bra flöde av poster på kontot. Vi behövde också förstå vilka målgrupper vi önskade prata till via detta konto och hitta smartare sätt att arbeta på då det egentligen inte fanns mycket tid avsatt för att driva ett LinkedIn-konto. Mitt mål när vi satte igång vårt samarbete med Veronica var att få till en struktur med hennes hjälp, hitta smartare och effektivare sätt att arbeta samt få hjälp med att ta fram våra ”personas” och skapa en playbook så fler i marknadsteamet också fick en bättre förståelse.”
Innehållsworkshopens värde:
“Att sitta i en workshop med Veronica var mycket effektivt, lärorikt och framför allt kul. Genom att vara påläst om vår produkt och med Veronicas kunskap och idéer slutade denna workshop med en uppsjö av nya idéer kring kommande poster. Att ha en plan för kommande poster är A&O när man arbetar med ett liknande konto då det är tidskrävande om man gör mycket själv. Genom ett innehållsbibliotek hade vi flera idéer som vi sedan kunde arbeta fram på ett smidigt sätt. Oavsett storlek på ett innehållsbibliotek så är det helt klart en fördel att ha ett sådant. “
LinkedIn Playbookens bidrag till arbetet:
“Nu hade vi en tydlig plan. Frågor som tidigare dykt upp kunde vi hitta svar på i vår Playbook. Vi skapade dessutom en hashtagbank som också varit till stor hjälp. “
Målgruppsinsikternas betydelse för innehållsstrategin:
“Våra personas tydliggjorde för alla i teamet på ett enkelt sätt vilka som är våra viktigaste målgrupper och vilka vi faktiskt kommunicerar mest med via LinkedIn. Genom denna insikt blev det också enklare att skapa innehåll på kontot. “
Resultaten av det strategiska arbetet
Samarbetet resulterade i tydliga och mätbara framgångar:
- 30 % ökning av följare på LinkedIn.
- Förbättrad räckvidd och engagemangsgrad tack vare mer träffsäkert och relevant innehåll.
- Effektiv målgruppskommunikation riktad mot sjuksköterskor, läkare och inköpare av förbrukningsmaterial med fokus på preventiv sårvård.
- Positionering som thought leader inom global sårvård, vilket stärkte Sorbacts varumärke och närvaro på LinkedIn, även i samband med viktiga branschhändelser och event.
Genom att kombinera strategi, struktur och kreativitet kunde vi skapa en långsiktig och hållbar lösning för Sorbacts LinkedIn-arbete – en lösning som inte bara optimerade deras interna processer utan också levererade konkreta resultat.
Malin Johansson