Så räknar du ut livstidsvärdet för kunder (CLV)
En nyckel till tillväxt är att identifiera företagets mest lönsamma kunder. Till vår hjälp har vi kundens livstidsvärde eller CLV (customer lifetime value). I den här artikeln hjälper jag dig att förstå en enkel grundläggande kalkyl för att få fram nyckeltalet och varför det är viktigt att ha koll på.
Varför är livstidsvärde på olika kundgrupper ett viktigt nyckeltal att känna till?
Att förstå vilka företagets mest lönsamma kunder är och vilka parametrar de har gemensamt hjälper dig att identifiera hur du som marknadsförare kan skaffa fler av dem. Det finns en rad olika taktiker där livstidsvärde är en nyckel till tillväxt. Tex för att identifiera lookalikes eller tvillingar, vilket är fullt möjligt i de flesta marknadsföringskanaler idag. Där kan datat från de mest lönsamma kunderna användas för att bygga segmenteringsmodeller för att hitta fler av dem.
Andra fördelar är att det går att tillämpa kundens livstidsvärde för att identifiera om företagets resurser faktiskt allokeras rätt. Det vill säga, de investeringar i marknadsföring som ett företag utför, vilka målgrupper får vilken typ av investering?
En enkel kalkyl för att räkna ut livstidsvärde av olika kundgrupper
Steg 1: Samla in din data till kalkylen för livstidsvärde
- Hur mycket har företaget investerat för att få in kunden i marknadsföring?
Kundaskaffningskostnad, eller CPA (cost per acquisition). Saknas detaljerad information, räkna ut ett genomsnittsvärde.
- Hur länge är någon kund hos företaget? En genomsnittlig siffra är helt okej. Enklast är att räkna hela år. (I nedanstående exempel använder jag 5 år).
- Hur många köp genomför kunden i genomsnitt per år? (antal köp per år).
- Vad är det genomsnittliga ordervärdet för varje köp kunden utför? (ordervärde)
Steg 2: Räkna ut livstidsvärde för kunden
1 500 kr (genomsnittligt ordervärde) x 4 (st köp per år) = 6 000 kr
6 000 kr x 5 (år) = 30 000 kr
30 000 kr – 500 kr (CPA kostnad) = 29 500 kr
Då får vi fram att kundens livstidsvärde är 29 500 kr
Min rekommendation är att börja så enkelt som möjligt. Med syfte att få fram något typ av livstidsvärde som kan användas för att arbeta med mer precision i marknadsföringen. För att sedan förfina kalkylen utefter ditt företags behov när det finns mer detaljerad data.
Foto av Harry Cunningham