Sociala medietrender 2025
Vad du som marknadschef och marknadsförare behöver veta för att ligga steget före
Sociala medier fortsätter att vara en central del av modern marknadsföring och kommunikation. För Marknadschefer och marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste social medietrenderna för att nå och engagera målgruppen på ett meningsfullt sätt. Här är de viktigaste trenderna för 2025 som marknadschefer och marknadsförare bör vara medvetna om.
Social mediatrend 1: AI skapar innehåll och ökar kreativiteten
Artificiell intelligens effektiviserar den kreativa processen, speciellt i steget hur vi skapar och distribuerar innehåll på sociala medier:
- Generativ AI: Verktyg som kan skapa engagerande text, bilder och videor kommer att bli standard för att effektivisera innehållsproduktionen.
- Personalisering i skala: AI hjälper till att leverera hyper personligt innehåll med högre relevans för fler individer. Vilket ökar engagemanget.
- Små företag: har möjlighet att bygga ett marknadsteam med hjälp av AI som kan stötta företaget i att ta marknadsandelar genom att bygga starkare relationer med kunderna.
Social mediatrend 2: Social commerce ökar även i Sverige
E-handel via sociala medier är en stark trend som fortsatt kommer att växa. Speciellt efter TikToks offensiv inom e-handel under senare del av 2024. Nu kommer kunderna förvänta sig att kunna köpa produkter via sociala medier;
- Plattformar som marknadsplatser: Instagram, TikTok, Snap och Pinterest utvecklar nya funktioner för att underlätta köp direkt på plattformen.
- Live shopping: Livesändningar där produkter visas och kan köpas i realtid ökar i popularitet.
Social mediatrend 3: Fortsatt högre engagemang för mer autentiskt innehåll när UGC är del av beslutsprocessen
Reklamtröttheten för den “traditionella reklamen” fortsätter under 2025 hos konsumenter. Influencers och digitala kreatörer fortsätter att vara en central del i att bygga starka, relevanta varumärken och bidra till ökad försäljning. Vi ser fortsatt att:
- Mikro- och nano-influencers: Mindre influencers med hög trovärdighet och nischade följarskaror kan vara lika effektiva som stora kända namn.
- User-Generated Content (UGC): Innehåll som skapas av kunder och fans är mer pålitligt och engagerade, konsumenter söker upp den här typen av innehåll inför köpbeslut.
Social mediatrend 4: Fortsatt högt fokus på video
Video fortsätter att dominera sociala medier. Fler plattformar som tex LinkedIn ryktas att nu premiera video på sin plattform.
- Korta videor: Plattformar som TikTok och Instagram Reels driver trenden med snabbt och engagerande innehåll. Där en initial hook är ett måste.
- Vertikala videor: För mobila användare är vertikal video standardformatet.
- Interaktivitet: Funktioner som omröstningar, quiz och ”shoppable videos” blir vardag.
Inte en social mediatrend: Ingen är intresserad av Metaverse längre
Mark Zuckerberg har i tysthet minimerat investeringar i Metaverse. Apples Vision Pro säljer inte speciellt bra. Intresset för NFTer är på dekis. Metaverse går ingenstans under 2025. Men, något att vara medveten om att i alla Ray-Ban affärer i EMEA, så är Metas Ray-Ban glasögon det som säljer mest då de står för 60% av försäljningen för Ray-Ban i regionen. Därmed bör marknadsförare förbereda sig på AR + AI i kombination. Vi kan se en trend här, som företag bör gräva djipare i speciellt som de har en yngre målgrupp.
Vad marknadschefer och marknadsförare bör göra kopplat till sociala medier under 2025
Nytt år, nya möjligheter. Tekniken utvecklas snabbt och företag som inte har anammat den sociala aspekten, den moderna marknadsföringen och nätverkseffekten, oavsett bransch (bara för att du jobbar inom B2B betyder inte att du slipper undan) behöver se över sin strategi, innehåll och team.
Här är mina tips inför 2025 och sociala medier:
- Investera i verktyg för marknadsföring med AI-färdigheter för innehållsskapande, lyssning och analys.
- Utforska social commerce och experiementera med nya plattformar som komplement till traditionell försäljning från en egen hemsida.
- Satsa på autentiska relationer med målgrupperna och vårda kunderna på sociala medier, svara, vara aktiv och göra UGC till en del av innehållsstrategin.
- Se över kommunikation och storytelling. Säkerställ att anpassa innehåll för video och kortformat.
Resurser för vidare läsning för att identifiera social mediatrender för året
LinkedIn summerar vad som drev engagemang på plattformen under 2024. Bra input inför arbetet med din contentplan för 2025.
YouTube summerar 2024 för CTV (connected TV).
YouTube summering av trender under 2024. Perfekt för de som arbetar med video.
Snap summerar 2024 utifrån engagemang på sin plattform.
TikTok summerar 2024 på plattformen utifrån ett trend-perspektiv.
X delar med sig av insikter från 2024, vad som fungerar på plattformen, CPM priser osv.
Foto av Eaters Collective