Vad är en NFT och hur är en NFT relevant för en verksamhet?
Vad är en NFT?
- NFT står för non fungible tokens.
- Det är är en icke-utbytbar enhet av data som lagras i en blockchain, en form av digital huvudbok. Typer av NFT-enheter är data som kan associeras med digitala filer som foton, videor och ljud. Eftersom varje token är unikt identifierbar, skiljer sig NFT från blockchain-kryptovalutor, som Bitcoin.
- NFT är del av webb 3.0 teknologin och utvecklingen.
Hur är NFTer relevant för en verksamhet?
I NFT-casen längre ner i mailet kan vi se att endast fantasin sätter gränserna för hur vi kan ge mervärde till våra kunder eller målgrupper. Genom att kombinera en fysisk eller digital produkt med NFTer kan verksamheter skapa konkurrenskraft via:
- Kundupplevelser som gör avtryck via överraskningar och minnesvärda stunder
- Exklusivitet som kan påverka att den fysiska produktens efterfrågan på marknaden
- Exklusivitet som kan påverka att öka kännedomen om ett varumärke
Det här kan fungera lika bra för en välgörenhet som för att stärka ett arbetsgivarvarumärke.
Exempel 1:
Efterfrågade vinflaskor
Sarah Jessica Parker har ett eget vinmärke. Hon lanserade ett antal NFTer i kombination med ett begränsat antal vinflaskor. Först ut är kombinera vinflaskorna via NFTer med digital konst i begränsat antal, dock kommer personerna som äger en av dessa NFTer vara mottagare av olika överraskningar i framtiden. Både i form av fysiska saker samt upplevelser.
Exempel 2:
Veefriends positionerar Gary V som kunskapsledare
Gary V – har experimenterat med NFTer och har bland annat lanserat Veefriends.com där du kan köpa Gary Vaynerchuk’s digitala konstverk som NFTer. De olika NFTerna ger ägaren exklusiva förmåner som inträde till konferenser, tid med Gary eller andra Gary V relaterade goodies.
Exempel 3:
Inträde till Coachella för en hel livstid
Du kan nu säkra en biljett till Coachella för resten av livet. Coachella säljer nu NFTer som kommer med en livstids-biljett för inträde till festivalen.
Länkar till fler exempel
Susan Wojcicki från YouTube uttalade sig om att YouTube nu undersöker hur de kan använda NFTer till att belöna kreatörer på plattformen. I skrivande stund är inget är sagt om hur och vad ännu men att planer för framtiden finns.
Klädmärket GAP har lanserat en digital hoodie som kommer med fysiska produkter i form av olika klädesplagg.
Gucci har samarbetat med Superplastic för att skapa NFTer.
SalesForce har påbörjat arbetet med en moln-baserad lösning för NFTer.
Här kan du lära dig mer om NFTer
Läs mer om webb 3.0
The Verge har en bra FAQ om NFTer
Professor G har en lika informativ som underhållande video som hjälper dig att greppa ämnet NFTer och blockchain under 10 minuter. (En personlig favorit!)