Värdet av storytelling i modern marknadsföring och försäljning
I dagens snabbrörliga, globala värld behöver företag stå ut bland mängden val som nu finns tillgängligt för både sina kunder och önskade målgrupper. Med all ny teknik som görs tillgänglig tex AI och att generera stora mängder innehåll får vi inte glömma bort två saker – kvalité över kvantitet, och konsten att berätta historier som berör. Det är lika viktigt inom modern marknadsföring som när vi jobbar med försäljning och affärsutveckling eftersom i båda kontexterna jobbar vi med att fånga den önskade mottagarens uppmärksamhet och intresse. Vi vill att de ska få förtroende för oss, och förstå det värde vi kan bidra med. Det är lika viktigt för en ledare inom ett företag, som ett varumärke på en konkurrensutsatt marknad, till en influencer.
I dagens uppmärksamhetsekonomi finns det en mängd fördelar för just varumärken och företag med storytelling. Här är 6 anledningar varför storytelling är en central komponent i att bygga både ett starkt varumärke och skapa tillväxt på marknaden;
1. Storytelling skapar emotionella band hos din målgrupp till varumärket
Storytelling och berättelser har en unik förmåga att väcka känslor, vilket är ett kraftfullt verktyg för att väcka intresse och skapa emotionella band med en målgrupp. Forskning visar att 92% av konsumenterna vill att varumärken ska skapa marknadsföring som upplevs som en berättelse. Emotionellt engagemang är avgörande eftersom det hjälper till att humanisera ett varumärke, vilket gör det mer relaterbart och pålitligt. Ett konkret exempel på detta är influencers (eller digitala kreatörer som jag föredrar att kalla dem), där deras följare blir investerade i deras liv och vad som händer där. Samma princip går att applicera för varumärken och företag.
2. Storytelling bidrar till ökad varumärkeskännedom via förbättrat minne och förankring av varumärket
Den mänskliga hjärnan är programmerad att minnas berättelser bättre än abstrakt information. En studie från Stanford University fann att storytelling och berättelser är upp till 22 gånger mer minnesvärda än enbart att servera fakta. När varumärken väver in sina nyckelbudskap i en fängslande berättelse ökar sannolikheten att konsumenterna kommer att minnas varumärket.
3. Bra storytelling bidrar till ökad försäljning
Effektivt berättande fångar inte bara uppmärksamhet; det inspirerar till handling. Enligt en Nielsen-studie kommer 55% av konsumenterna att överväga att köpa en produkt om de älskar varumärkets story, och 15% kommer omedelbart att köpa produkten. Genom att skapa berättelser som resonerar med din publiks värderingar och aspirationer kan du driva försäljning mer effektivt.
4. Öka engagemanget från målgruppen
Inom modern marknadsföring är bra innehåll central och storytelling är nyckeln till framgång. Innehåll som centreras runt en väl utformad berättelse ser högre engagemangsgrader. Till exempel kan artiklar med en tydlig berättelse se en ökning i engagemang på upp till 300%. Detta inkluderar data som tid spenderats på sidan, antal delningar och interaktioner med innehållet. Engagemang på inlägg på sociala plattformar är en nyckel till räckvidd.
5. Storytelling stöttar i att få uppmärksamhet och stå ut på en konkurrensutsatt marknad
På en mättad marknad är det en utmaning att sticka ut bland konkurrenterna. Storytelling låter varumärken lyfta fram sina unika värdeerbjudanden på ett övertygande sätt. En rapport från Headstream fann att om mottagaren blir berörd av en varumärkesberättelse kommer 44% att dela berättelsen. Denna differentiering är avgörande för att få mottagarens uppmärksamhet.
6. Storytelling bidrar till ökad kundlojalitet
Varumärken som berättar autentiska berättelser bygger starkare relationer med sina kunder. Forskning från Harvard Business Review visar att kunder som har ett känslomässigt band till ett varumärke har mer än dubbelt så högt kundlivstidsvärde (CLV) än endast kunder som är mycket nöjda med företagets produkt. De kunder som är känslomässigt investerade i ett varumärke köper fler produkter, är mindre priskänsliga och är mer benägna att rekommendera varumärket till andra. Ett konkret exempel på det är “hardcore fans” av tex Apple.
Berättande och storytelling är en viktig komponent i en modern marknadsföringsstrategi för att skapa emotionella band, förbättra minnet av varumärket, öka engagemang med innehåll i sociala medier och öka försäljningen. Genom att integrera storytelling och berättande i marknadsförings- och försäljningsaktiviteter kan företag och varumärken öka möjligheterna till tillväxt på den moderna marknaden.